Učitelj

364 УЧИТЕЉ

и не постоји, сем у неколико градова. Оно није да га нема, но је неодређен. Могло би се замерити многим учитељима, што и овај став закона у живот не уводе. Јер док се у неким градовима не

само одевају сиротни ђаци из тих фондова но им се уреде и ђачке

кујне за храну, дотле је то у нашим селима — ствар непозната. Отуда се и није чудити, ако видите усред мраза или мећаве каквог бедног ђачића у платненим или једва поркетским чакширицама. Памет човеку да стане, кад то види, а то се може избећи, кад и у школском па и у општинском закону имају одредбе о помагању сиротних ђака.

Ја рекох, да фондова има и то на много места, али нису уређени. Учитељ са школским одбором морао би тај фонд да прикупи, да о њему напише правила, и пошље министарству на одобрење. Али и то му општинска власт не да да учини.

У ранија времена, кад је, тако рећи, тек и бачено семе подизања школа је било пустило врло надеждне клице, било му је и земљиште за школске прилике — боље. Нова ствар код нас увек у почетку добро пролази. Налазило се и добротвора и приложника, о Св. Сави и иначе, те се накупило прилично новаца, а све у доброј намери да се сиротним, ђацима школовање олакша.

То су били зачеци школских фондова. Али ево шта је било са тим новцем. Сав тај хуманитарни прилог дохватили су: кмет, поп, учитељ, школски старатељ и још ко од грађана, па поделили и издали облигације са интересом на позајмицу. Треба упамтити, да је то било пре 80 до 40 година и да то пада на терет старијим учитељима, којих више и нема.

Стање тако употребљених фондова сада је овако. Облигације стоје код школскога одбора. Пара нигде, Кад школски одбор пошље акт или тужбу суду за наплату тога дуговања, суд то спусти у акта. Јер су обично или у суду илиу одбору школски дужници а и поп увек нађе начина да наплату осујети. Што учитељима може на част служити, јесте то, да су учитељи дужници, у случајевима, који су бар мени познати, увек тражили од суда наплату школскога дуга и нису хтели рок продужавати, ма да се то њихових личних интереса тицало.

Међутим, а то је врло важно знати, кад би се те облигације. исправиле и с њима прикупио сав интерес, — било би по селима врло великих фондова, што би побудило нарочито кад би се они и добро уредили, добре људе да својим завештањима и даровима учине од фондова једну јаку и здраву школу установу, неопходно корисну по напредак школин.

НА да а аса. ~ а ла

ко а кантесе.

З 5 % 3 3 3