Učitelj

УЧИТЕЉСКО УДРУЖЕЊЕ 393

мању меру а њихово издржавање тако је бедно да потпуно онемогућава сваки интензивнији рад. Све су то последице садашњег закона, који није довољно заштитио школу нити јој осигурао правилну и честиту функцију.

Повика, која се често чује не само из масе народне већ и од интелигенције: да нам народна школа не даје оне ресултате који се од ње очекују и неоправдава издатке који се на њу чине, оправдана је. То и ми учитељи признајемо; али Вас молимо да нам верујете, да кривица за такве ресултате не пада нити може падати на учитеље већ на сам закон, који школи и њеним раденицима не осигурава оно без чега. они не могу ни давати повољније ресултате. Нека држава осигура школи и њеним раденицима оно без чега се не да ни замислити још напредак, и школа ће нам доносити обилније и корисније ресултате, који ће одгов арати не само трошковима који се на њих чине већ и самим потребама народним. >

Ну није довољно дати само школи оно без чега она не може напредовати, потребно је дати и њеним раденицима оно без чега се они не могу успешно и с вољом посветити своме послу и тиме школу уздићи на достојнију висину. Јер садање њихово стање, а нарочито после прошле ратне године толико је несносно да им брига о себи и својој породици заузима сву пажњу. Погледајте њихове скупштине и зборове: на њима се готово само чује јадање на своје зло стање и изналазе путеви и начини којима ће се што пре и што боље оно поправити па тек онда претресају се, и то махом овлаш, и друга чисто школска питања, и ако је учитељство позвано да се свом душом својом посвети само школи и општим националним интересима.

Да се учитељи ослообде вечитих брига о себи и својој породици и упуте на прави рад и свакодневну мисао о школи и оплштим националним интересима задатак је државе која у активности рада њиховог гледа и мора да гледа свој прогрес и препорођај у свима правцима. А Велика Србија, за коју је учитељство толико много жртвовало, како раније, својим неуморним и до самопрегоревања напорним радом у свима правцима тако и у минулој ратној години, у којој је било сво акламовано на извиђању националних циљева и стварању Велике Србије, и показало мушке одважности и издржљивости достојне дивљења, и дужна је и у могућности је то да учини, а оно ће јој то, својим преданим радом, стогубо накнадити. Господине Министре Председниче,

Удружено учитељство познавајући све махне и недостатке данашње школе, као и то: шта би требало учинити на поправци и бољитку њеном, израдило је један пројекат закона о народним школама који је предало шефу просветне управе г. Министру просвете и молило га да настане да тај пројекат добије и силу закона. А што смо ми, као представници удруженог учитељства, код то-

УЧИТЕЉ - 26