Učitelj

ћи"

ОПШТА ПЕДАГОГИКА 385

свију земаља и свију времена, које Русо сања да добије у чистом стању» Оставите Емила поред његових родитеља, у кући!» Истина незгода. Јер би од њега требало начинити једно „кућне“ дете или богате буржоазије или народа и фатално га васпитати по предрасудама његова сталежа, по животним навикама и по карактеру, нарави, максимима и прохтевима његових родитеља, једном речи, дати његовом васпитању извесну одређеност, нарочити правац, то јест да му се одузме карактер апстракности, који се је Русо. трудио да му да. Узевши у обзир овај проблем, потребно је да Емил не буде назначен никаквом индивидуалном цртом, да буде „дете без оца и мајке, без наследности, без нарави ни карактера“, одгајен далеко од људи и друштва, да буде, једном речи, дете-тип, апстрактни ученик. Прекоревати Русо-а што га је начинио таквим, то значи прекоревати га што је остао веран своме плану, што је строго чинио оно што је хтео чинити.

__Али ево где му се сад, супротном оптужбом пребацује што је насео на опасности коју је хтео избећи. Вели се, да је Емилово васпитање сувише особено, сувише изузетно, да би могло служити као пример. Емил није дете као друга што су. Он је богат, високог рођења; снажан; то је, дакле, један привилегичар. Шта више, Русо додаје још овим изузетним шансама једног одличног и идеалног управљача, који хоће да му се посвети без наде на добит, већ из чисте љубави за добрим — више од 20 година свог живота. Дакле Русо полази од изузетка и завршава само са изузетком. „Такве се погодбе траже за Емилово васпитање, да би у целој Француској било само неколико стотина деце, која би могла добити васпитање ове врсте, Тако је, Русо изнео један план васпитања, који уопште није никакав план јавног васпитања, само је један педагошки роман.“ Извесно, да је примедба јака, и то врло јака. Како Једини циљ који жели Русо јесте откривање општих и нужних услова васпитања; и одмах, већ на првој страни, заборављајући свој пројект, он пада у изузетке и

шимеру, и гради један план који би пристојао највише јед-

1 Ј. Гета ће, Ј. Ј. Копззеаи, р. 220. 2 Е. Базџеј, Ешдез ИН, зиг Је ХУШ чјесје, р. 352.

с 5