Učitelj

=

| ОПШТА ПЕДАГОГИКА 638

бог шаблонисања при учењу читаначких чланака, шаблонисања које их доводи дотле да кад ђаци ТУ разреда тешко читају друге књиге а још теже разумеју. Тр шаблонисање и тешко разумевање прочитанога из других књига и одвраћа их од других књига, створи негативно расположење према свакој књизи. Деца су научила учити

чланке и приче из читанке по једном систему, по једном уобичајеном шаблону и пракси — од које се не могу опростити ни млађе

учитељске генерације — па им је све ште се другојачије ради и тешко и неразумљиво. Мало је учитеља који ми не би потврдили своје муке и напоре у тренутцима кад су без нарочите припреме: и поступности, пред испит хтели да с ђацима читају и друге књиге. сем читанке. Они су тек онда осетили колико су изостали с правим читањем и разумевањем прочитанога и колико је целокупна настава изгубила само с тога што деца према таквом читању осећају одвратност, јер им је оно и страно, тешко, непознато, јер им оно није раније, као што је требало, омиљено. Одбацимо тај убитачни начин читаначког шаблонисања, избацимо из школе масу непотребних уџбеника, заменимо их књигама дечје лектире, која мора бити пробрана, ангажујмо се да деци омилимо књигу и приметићемо несумњив успех. Но поред осталога и сам наставник мора често, врло често, на часу, за време одмора, на излету, после цркве, прикупљати децу око себе и читати им разне корисне, забавне и поучне ствари. Зар не би и корисно и умесно било да учитељ. деци, после изласка из цркве, прочита нешто лепо за децу написато о том дану; зар онда деца неће заволети и цркву и читање и зар им све што се у цркви дешава неће бити јасније2 Зар при излетима кад се сврши посматрање природе, да учитељ или који ђак, не прочита коју причу, песму или чланак, у коме се велича природа, у коме се слави живот у шуми или излаже ма шта из тичијег царства итд. итд. Зар гимнастика и дечје игре да не буду зачињене песмом или причом која би се на њих односила» Ето то су прилике у којима учитељ мора искористити дечје интересовање. и развити љубав к читању. И кад после кажете деци: сутра ћемочитати нову причу, нову књигу, синуће им очи веселије, јер унапред од тога осећају сласт.

Ради тога би и ђачке књижнице, које за сада постоје само на хартији, биле драгоцене помоћнице овога посла. Питање ђачких: књижница занимало је од поодавно наше учитељи и о њему су многи писали и расправљали. И сви колико нас има слажемо се: у томе да су ђачке књижнице веома потребне јер ће одлично, па-

УЧИТЕЉ 5 41