Učitelj

МЕТОДИКА 649

ниће пет; с десне стране још две, свега седам, итд. Погледај оне одлећу. Сад их је долетело 11, 12, 10...

Ја мислим, да сваки учитељ осн. школе уме да искористи овакав материјал. Мислим, да ће га ово побудити да се сећа све новијих и новијих односа. Мале поједине сличице могу бити проникнуте једном општом идејом. Имен-дан вашега оца слави се велељепно. Ујутру је његов лични сто у зеленилу. После ручка сви се служе колачима и кафом. Кафа се кува у кухињи, то показује лонче за кафу, котао с врелом водом и воденица за мљевење кафе. Вечера је нарочито укусна и обилна. Све се завршава намештањем и прањем судова, при чему је разуме се, могућно нацртати већину употребљаваних ствари.

Често и више пута прецртавање једног истог предмета побуђује тежњу што тачније и брже погодити њихов распоред. Лопте камење, кутије од конзерве, разноврсно посуђе — све то може бити поређано у виду лествице или пирамиде; листови могу бити распоређени у виду звезде; разноврсне геометриске фигуре могу бити ритмички распоређене једна према другој. То нас приводи орнаменту, као помоћном средству за наставу рачуна, зато што се ритам много јаче везује са самом суштином орнамента, него са језиком и музиком. Тако се тесно додирује орнамент са рачуном.

Но осем тога цртање орнамента заузима нарочитд место у низу других помоћних средстава. Ми, разуме се, чинимо најсвестранију употребу цртања, али се морамо сагласити с тим, дау почетку нема никакве потребе при томе занимати се бројевима и рачуном, изузев у случајевима кад нам падне у део цртати секиру, лопату, маказе, виљушку, троножац, ногаре фотографског апарата, столицу, паоце на точку. Осем таквих случајева рачун нема вредности при цртању.

За кокошком може ићи 5, 6, 7 до 12 пилића. Ми можемо нацртати два, три, четири пилета с десне стране, или их све ставити с леве стране а кокошку с десне. Искусан учитељ неће пренебрегнути да се тим користи. Он ће само утврдити број, на пример девет; њихово распоређивање он ће оставити деци, која ће по том рећи, како су груписали пилиће. Цео разред то пази и поверава правилност распореда. То развија код ученика усрдност и побеђује их да измишљају што је могуће више комбинација. На тај начин цртање се јавља не само као лепо занимање него и помоћно средство.

Малишан, којега мати шаље да што год купује, непосредно

УЧИТЕЉ 42