Učitelj, Apr 01, 1921, page 24

264 Учитељ

бројању, јер правога бројања нема, ако му се не придружи јасно бројно разликовање предмета за бројање. Свако друго бројање јесте само механичко Оро празних и бесмислених речи.

покушаје 1914. год. Е. МЦК са РИМ т. 38. „новом методом низова“ или „системском методом“. Вилк признаје симултано визуелно схватање бројева чулним посматрањем само до 4. Број 5 узима као прву вишу јединку бројног система, а не број

10, који код њега сачињава другу вишу јединку. Он дакле при.

схватању бројева, као и у раду с њима, узима за основицу пе-

тични систем и рад с прстима, а од броја 10 очигледни рачун- –

ски поступак му се преображава у апстрактни. Слично извођење са ришмичким груписањем у изговарању петица заступа ј. Кићпеј.

Што се нас тиче, ми смо у питању постанка и развитка _ бројних представа одмах заузели гледиште рационалног удруживања обеју метода, као што се то може видети и из наших мисли, изложених још у првом издању ове књиге (1905. год.). УУ току нашег доцнијег рада, нарочито применом начела Физиолошке Психологије,“ појачали смо ове наше мисли у толико, у колико за свуколику елементарну, па наравно и за рачунску, наставу, прокламујемо као основни п ринцип схватања насгавног градива: принцип чулних слика и њихових органских асоцијативних веза, које се у главном заснивају на подједнаким чулним утисцима и нервним надражењима, у вези са истоветним моторним реакцијама (покретима говорних органа, прети, мишића и мишићних група, ИтД.).

Из овог основног принципа природно проистиче птни

захтев, ла се у свакој потоњој чу: лној. слици, специјално И чула вида, мора садржавати њена претходница као асоција- |

тивни материјал за образовање нове чулне слике, и то или потпуно или бар делимично. На том принципу, у коме је оличен цео психофизиолошки процес постајања и развијања наших

представа и осталих душевних творевина, ми отпочињемо раз-

рађивати и прве бројне представе, као што на исти начин поступамо и у елементарној настави матерњег језика при учењу

! : Види: „Основи Физиолошке Психологије у 15 предавања“ од проф. 1. Цијена у нашем преводу. |агодина, 1911.

вв а.

У правцу здруживања обеју споменутих метода чивио је

а ада

поли