Učitelj

264 Учитељ

бројању, јер правога бројања нема, ако му се не придружи јасно бројно разликовање предмета за бројање. Свако друго бројање јесте само механичко Оро празних и бесмислених речи.

покушаје 1914. год. Е. МЦК са РИМ т. 38. „новом методом низова“ или „системском методом“. Вилк признаје симултано визуелно схватање бројева чулним посматрањем само до 4. Број 5 узима као прву вишу јединку бројног система, а не број

10, који код њега сачињава другу вишу јединку. Он дакле при.

схватању бројева, као и у раду с њима, узима за основицу пе-

тични систем и рад с прстима, а од броја 10 очигледни рачун- –

ски поступак му се преображава у апстрактни. Слично извођење са ришмичким груписањем у изговарању петица заступа ј. Кићпеј.

Што се нас тиче, ми смо у питању постанка и развитка _ бројних представа одмах заузели гледиште рационалног удруживања обеју метода, као што се то може видети и из наших мисли, изложених још у првом издању ове књиге (1905. год.). УУ току нашег доцнијег рада, нарочито применом начела Физиолошке Психологије,“ појачали смо ове наше мисли у толико, у колико за свуколику елементарну, па наравно и за рачунску, наставу, прокламујемо као основни п ринцип схватања насгавног градива: принцип чулних слика и њихових органских асоцијативних веза, које се у главном заснивају на подједнаким чулним утисцима и нервним надражењима, у вези са истоветним моторним реакцијама (покретима говорних органа, прети, мишића и мишићних група, ИтД.).

Из овог основног принципа природно проистиче птни

захтев, ла се у свакој потоњој чу: лној. слици, специјално И чула вида, мора садржавати њена претходница као асоција- |

тивни материјал за образовање нове чулне слике, и то или потпуно или бар делимично. На том принципу, у коме је оличен цео психофизиолошки процес постајања и развијања наших

представа и осталих душевних творевина, ми отпочињемо раз-

рађивати и прве бројне представе, као што на исти начин поступамо и у елементарној настави матерњег језика при учењу

! : Види: „Основи Физиолошке Психологије у 15 предавања“ од проф. 1. Цијена у нашем преводу. |агодина, 1911.

вв а.

У правцу здруживања обеју споменутих метода чивио је

а ада

поли