Učitelj

| Е ј

Методика 271

уопште, да слаби и ученици испод нормалних просечно знатно спорије рачунају од нормалних. По његовим мерењима најкраће време изискује множење са једноцифреним бројевима, вероватно због тога, што се највише времена утроши на изучавање мале _ таблице множења (утицај дугог вежбања); нешто више времена потребно је за сабирање; још више за дељење; а одузимање изгледа да је најтеже. Само је и овде питање, како то Мојман агодно примећује, да ли се овом мером заиста утврђује релативна тешкоћа, или много више Пао појединих рачунских аката, –

Бранденбергерова испитивања односе. се на ученике и ученице од 8.—15. године узраста, којима је задавано на израчунавање по 10 задатака из сва 4 вида (одузимање, множење и дељење само у 3 најстарија разреда). С раштлењем ученичких година приметило се знатно опадање реакционог времена за израчунавање, и обратно рашћење тога времена с величином ТЕ бројева. Осим тога, Бранденбергер је захтевао од

ученика, да му сами одреде најтеже рачунске радње са задатим споје на тај начин, што ће од 8, 9 или 10 задатака сами изабрати најтеже, Резултат је показао, да су код сабирања

највеће тешкоће с бројевима 9 и 7 кад се ови додају почетним парним, а са 8 и 9 кад се додају непарним бројевима. Код одузимања по шеми а—х==у такође су 9 и 7 означени већином као најтежи, а по шеми х—=а==у, при чему су х били један од бројева 10 и 19, најтежи су бројеви били већином непарни.

Код множења, као што смо раније споменули, оглашени су за најтеже задатци-с бројевима 7,8и9. Уопште се примећује да субјективна тешкоћа бројних операција зависи од величине броја, од његове дељивости и његова односа према декадном систему. Пол и узраст ученика имају при том 1 извесне утицаје на измену ових тешкоћа, -

4) Експерименталним путем испитиване су најзад и л0грешке при рачунању, као и утицаји вежбања. Крепелин и ње- | гови последници УРЛИЛЕ су погрешку при сабирању и разликују их на „мисаоне“ (усмене) и „писане“ (писмене) погрешке, Прве потичу од памћења, а друге од повећања моторне надражености. Код првих се најчешће бркају рачунске радње (место сабирања узима сг одузимање), а код других се погрешно исписују сабирци или збирови. још у току израде задатака