Učitelj

> ~

18:

сеоских школа, код варошких, по мом уверењу, Иако ни у

једном годишњем извештају то није наглашено, васпитање ученика није на достојној висини. Има се у том погледу много да пожели, много да исправља, много да ради.

Наћи се у близини школ. дворишта варошких, видети и чути све шта се ту ради за време школ. одмора или за време пре почетка наставе; видети њихов улазак и излазак из учионице; долазак и одлазак својим домовима; видети њихово понашање на улици; чути њихове разговоре на јавним местима, па не треба бити стручан васпитач, па признати, да је васпитање ученика варошких школа рђаво, да се ни у школи ни на дому на ту страну дечијег васпитања мало или ни мало непоклања пажња, која се дугује тако важној страни у васпитатавању нашег подмлатка. Е

Признајем да су овоме-злу кућа и средина више криви. него школа.

За васпитну страну детета, коме на пет часова проведевих у школи, остају 10 часова проведених ван школе, ван њеног утицаја, средина и породица морају да носе највећу одговорност. Да се васпитање ученика варошких осн. школа поправи, потребно је поправити у том погледу средину у којој дете проведе највећи део свога слободног времена.

Треба на првом месту васпитати правилно будуће матере, па да нам и сам подмладак може бити добро васпитан.

Докле год се буде погрешно сматрало, да је срећа у животу ван куће, ван круга породице, на улици, често у ужива“. њима, проводњама и забавама, које су у противности са осно-. вима моралног васпитања, дотле нема правилног домаћег васпитања. Нашим учитељицама, којима је поверено васпитање жен.. подмлатка, треба да је најглавнија дужност, да своје васпитаније више и боље спреме за задатке, које им је природа наменула, задатке које их очекују као будуће добре супруге, домаћице и матере. Док год се наше учитељице буду у свомераду ограничавале искључиво на свој професионални рад, дотле ће васпитна страна и доцнијих нараштаја остати као што је и данас, да не кажем и гора.

Господо школ. надзорници, препорођај нашег народа у

васпитном погледу има да отпочне и да га спроведе учитељица. кроз жен. осн. школе, те вам најтоплије препоручујем, да на тај задатак учитељица осн. школа обратите своју највећу пажњу. | А у варошким осн. школама васпитна страна ученика може се побољшати и поправити, ако учитељи ниједног тренутка не оставе ученике саме себи, без надзора, док су у школи; уочавајући њихове недостатке, спречавају их одавању њиховим ниским инстиктима и пороцима. А личним примером.