Učitelj

:242 Учитељ

професори џ тако papa Ta између учитеља подвојеност, на неке „више“ и „ниже“, а после изгубило се из вида да су грађан„ске школе народне школе у првом реду, које имају спремати за продуктиван рад у народу, које имају да се подешавају према условима краја у коме су, и економским потребама народа — као што то рече лепо господин Министар Прибићевић у своме говору.

Просветна централа због данашње децентрализације про"светног система још нема података о стању школа и приликама просветним у покрајинама; нема тачног броја станов-ништва, школа, ђака, учитеља и како је то све распоређено на целој територији; нема статистичких података о површини земљишта и како су распоређене школе: по површини, становништву итд; који су крајеви најоскуднији са школама и учите_љима, где је јача нагомиланост школа и учитеља, а где је највећа проређеност; колики је број квалификованих а колики неквали-фикованих учитеља; колики је проценат писмености и где; какво је бројно стање и колики је потисак туђих елемената; колико су кадре наше учитељске школе избацивати кандидата за учи-теље и за које време би се недостатак у учитељима могао попунити. Све ове податке могла је прибавити ова друга комисија која је имала на расположењу времена више од шест месеци а које није имала учитељска комисија. Да лије то она учинила 2

Па ипак је овим нашим пројектом постигнуто доста. Главни принципи су добили свога обележја. Све главније ствари из свих досадашњих законодавстава обухваћене су, све учитељске жеље и резолуције у колико се могло, нашле су свога израза.

Први закон по уједињењу није ни могао бити друкчији и потпунији јер се почиње сад испочетка. Ништа није савршено па ни овај пројекат. Али главно је да је у изради његовој уложена најбоља воља и највећи труд.

Овај пројекат је претресан дуго и детаљно на срена учитељској скупштини и ова га је усвојила једном резолуцијом са незнатним изменама.

Сад треба и југословенска учитељ. скупштина да да о њему своју реч. Ну пре но што приступимо дебати ја молим да ми се дозволи да истакнем ову мисао. Макар какав да је закон и ма какво уређењење све зависи од људи који ће га