Učitelj

338 Унитељ

дечакову, возовођину; како су се понашали дечакови другови, публика, и остали; како се име може дечаку дати због његосвог поступка. j

Одговори ученика, њихова причања, могу наговестити учитељу каква питања треба да задаје, за што да скрене њи- хову пажњу те да.би се добила потпуна складна прича.

У дечјим саставима по овој теми наилази се на занимљиве појединости: једни, например, пишу да је девојчицу мати по· слала за јабуке и да је девојчица путем изабрала себи црвену јабуку, па јој та јабука одједном испала из руке. Други ће рећи да је возовођа био отац оне девојчице. Кад је кћер опазио он се тако уплашио да није могао даље да врши свој посао... Трећи напомиње да је мали гимназист њен брат, очевидно и ње допуштајући да се неко туђ могао изложити сваквој опасности. Деца су свршила причу са великим похвалама храброме дечаку, назвала га јунаком, итај му придевак оставили за увек.

да друге

Прича у четири слике.

Прва слика. приказује један обичан тренутак у животу чу"вара железничке пруге: кад он пропушта воз. Изглед његове кућице, затворена брана, пруга, прагови — све то треба да оживи оне околности под којима се десило оно што остале три слике казују. И у разговору о тој слици ученик ће бити у стању да замисли где је и како је чувар живео, и шта је његова дужност. Ученицима треба објаснити чему служе желез«вички знакови у зеленој и црвеној боји. Пошто ученик по разгледању сваке слике пређе на са- стављање приче он ће имати података и за нешто карактеристике чувареве: какав је он човек уопште. У случају тешкоће · за ученика учитељ треба да му помогне својим питањима (примери за таква питања наведени су ниже).

На. другој и трећој слици слика се случај који и чини су" штину приче, Тако, на другој слици нацртан је моменат кад · је пукао гром и покварио пругу пред чуваревом кућицом, и заглунуо чувара који је са светлиљком изишао да сачека воз, - (Светлиљка је разбивена). Ученицима се скреће пажња на ове или оне појединости она слици, изазивље им се у сећању питањем о њиховом лич-