Učitelj

312 Учитељ

su mnogobrojni faktori vazda u živoj međusobnoj borbi o prevlast.

Ta borba se i danas oseća. Otuda se s pravom možemo zapitati:

da li je i današnji vaspitni zvanični (da se bar i'razimo) cili vaspitanja delinitivan? Odgovor je, naravno, razumljiv. U progresivnoi nauci nema delinitivnih zaključaka. Dogmatičnost se u pedagoškoj

nauci najmanje sme tolerirati. Otuda ni današnji cilj vaspitanja,.

kao i njegova sredstva i oblici, nisu — poslednja reč.... Oni moraju u sebi nositi tendenciju menjanja i ” prilagođavanja vremenu i socijalnim prilikama.

I kad pokušavamo da na ovom mestu pokrenemo pitanje O potrebi građansko-politižkog vaspitavanja u školi, mi samo odgovaramo jednoj potrebi vremena u kome živimo, a pozivamo se na tu progresivnost u pedagoškoi nauci. Škola nije i ne sme biti ijedna moralno-relegijska predikaonica, ona je izišla iz života i dužna: je da radi za život. A život je, međutim, u stalnoi promeni i prema njemu se, naravno i zakoni i shvatanja nauke o vaspitan.u moraju modificirati.

О građansko-političkom vaspitanju, dakle, može se govoriti danas više no ikada. Moltiva za razgovor ima + drugih sem ovih teorijskih. Dodirnućemo i te тобуе.

ж

Рочјеспи габ Бо је najlepša manifestacija- jako razvijene nacionalne svesti kod svih zaraćenih naroda. Ali je on (rat) ma koliko to paradoksalno zvučalo — bio u isto vreme kod izvesnih

naroda u izvesnim momentima i manifestacija pomračene, kadšto,

i potpuno odsutne građansko-političxe svesti. Nacionalna i građansko-politička svest nisu sinonimi; to Sl dva poima ma da ih je dosta teško razlučivati. Biti nacionalno:

vaspitan ne znaži biti u isto vreme i građansko-politički vaspitan.. U našega naroda, na primer, na razviću nacionalne svesti гад о

se vekovima: tradicijom (pesmom i istorijs im kultom) kućom, školom i javnim životom. Građansko-političkog vaspitavanja ili nije bilo ili — ako ga je bilo — bilo ie upućeno rđavim putem ka demogogiji, gde se više može govoriti O татугасепозн по о vaspitanju. Rat je bio jedinstvena prilika da se i jedna i druga svest izrazi. Kumanovo, Bregalnica, Cer, Rudnik i Kaimakčalam: divni su primeri razvijene nacionalne svesti... Prilikom nacionalne katastrofe 1915 g. nailazimo ma masu primera pomračene, pa i od-

sutne, građansko-političke svesti. Odstupan:e naše bilo ie jedno

| | 3 |