Učitelj

pctrebi građansko-političkog Va

spitania u školi 313

veliko narodno iskušenje: pravcima odstupanja posrta'o se i padalo ne samo od fizičke iznurenosti već i od moralne тајакзаlosti. Preživljavala se ne samo vojnička već i moralna kriza. Svetli Karakter, iz 1912, 13; 14 padali su u 1915.!!.. Čime se to, najzad može objasni i? Da li је nacionalna svest bledela? Da li se rodoljublje gasio? Ni jedno ni drugo! U krizi odstupanja osećala se kod mnopih apsolutna odsutnost građansko političke svesti. Te svesti nije bilo ali, ako ie i bilo, ona je bila i uska, jednostrana Naš narod nije vaspitan i poučen da je Država isto tako moralni pojam, ideja, kao što je i geografski objekat i pojam. Masa ie poznavala Državu samo kao geografski objekat i onda nije čudo što se gubitkom teritorija gubio i smisao o daljem opstanku Države i osećala razrešenost obaveza prema nioj. Šumadinac je na Ргеројси 1 Мегдапта gledao Неја Пухаџе; омај 12 ЈиХле Srbije na Kosovu, onaj iz Crne Gore па Гоусепи!...

Pa šta pokazuju oni ružni primeri uništavanja javnih ustanova i dobara prilikom odstupanja i okupacije? Pa one službe i Optužbe neprijatelju! Neprijatno ie pozleđivati te rane, ali ie bilo potrebno napomenuti, jer su svi ti primeri iasan dokaz razvraćenosli i pomračenosti građansko-političke svesti u nažega naroda. Oni. su, u isto vreme, i dokaz za potrebu o racionalnoi obnovi -građanskog-političkog vaspitania ne samo u školi već i u celokupnom javnom živo{u.

ЕЗИ

Građansko-političko vaspitanie nije nov oblik vaspitni; ona је potencirana potreba današnjice zasnovana na gorkim iskustvima _jučerašnjice. Izgleda nam, da mi iz ove vaspitne oblasti nemamo dovoljno prečišćene pojmove. Mi demokrate u čisto političkim institucijama, pa i na ekonomskom polju, ponašamo se prilično konzervativno u školsko?· vaspitnom pogledu. Mi smo iz tuđe peda“goške nauke presadili izvesne vaspitne doktrine i, izgleda, da nam je nelagodno od njih se emancipovati. Mi smo jednostrano kopirali samo izvesne uglede i primere, a propustili smo presaditi baš ·ono što najviše odgovara urođenom demokratskom duhu našega naroda. Međutim lepih ugleda i primera iz ove vaspitne oblasti dma puno na strani. Mi ćemo ukazati samo na dva velika naroda: na Nemce i Francuze. | |

Kad građansko-političko vaspitanje u školi počinje i kako