Učitelj

188 Учитељ

његова духа и побојао се, да се тајдух неће моћи задовољити подређеним положајем у земљи, одаслат био с жупанскога двора у светогорски манастир, — када је од Растка Немањића постао Свети Сава. Радом Светога Саве, утврђивањем православља у нашем народу можемо рећи да почиње наш књижевни, уопште наш културни живот. Сеобом нашега народа у северозападне крајеве, и радом другога калуђера, Доситеја Обрадовића, можемо рећи да отпочиње наш нови књижевни и уопште културни живот. Свети Сава је увео наш народ у православље и с тим му дао подлогу, без које, у оно доба, није могло бити јачега и опсежнијег културног рада — Доситеј га је извео из православља, када више на тој подлози није могло бити културнога рада, или бар не само на њој, и с тим му отворио нове видике и увео га у културну заједницу народа. И у нашега Доситеја, у првога нашег сина, који је постао право чедо и свога просвећеног времена, сусрећемо се већ с истом вером и с истим мислима, које смо малочас напоменули. „За истребити... зло и неправду, и сваку неваљалост и худост и лукаство из народа, ваља од деце почињати, ако желимо да с временом имамо високопочитанија достојно свештенство, нехудољубокорисне, неумитљиве и правдољубиве судије, просвештене учитеље и благодјетелне старешине и поглаваре. — Ви, који сте сад млади, впечатите дубоко у мека и нова срца ваша ова словеса мудрости. Њиве су такова срца, које нису јоште подузете трњем, купином и дивијим којекаквим коровом. Посејте по њима благодетелно семе доброга совета, које ће вам стократни спасителни плод за вашу и ваших потомков житнвицу приносити.“

Механичко схвашање света и његов утицај на васпитање (Хелвеције, Жакото) — Доба просвећености и француска револуција не слабе веру у моћ васпитања — Русо је кришичнији, али ипак подржава шу веру — Кантово велико · мишљење о моћи васпшпања као израз његова доба — Песталоција истиче праве пушове за моћ васпитања — Примена његових принципа у Пруској — Велики примери (примери у масама) sa моћ васпитања |

У 18. веку су се већ најако почеле осећати и практичне · последице великих система филозофских из 17. века (Декар: