Učitelj

Васпитање у нашим народним школама 207

треба да је одржава, свест која треба да је подигне и рад који треба да јој створи љубав народних маса.

Реформе без људи одушевљених и без материјалних жртава су немогуће.

6.) Просветним раденицима обезбедити угодан и миран живот.

Без овога васпитни проблем у осн. школи и маси народној остаће и даље пасторче а све на штету народа и државе.

= = *

Управни Одбор Повереништва У. Ј. У. за Србију ставио је да се ова тема расправља с погледом на предратни и поратни морал. Ја не налазим да се то није морало везивати једно с другим, али кад сам се примио те дужност ја ћу у неколико речи пропратити ту ствар. +

Утицај свега што дете окружује веома је велики, Узалуд ће учитељ утицати на то да васпитава децу, кад све остало што дете окружује дејствује обратно. Ви сте увек код нас могли видети чопоре деце где се јуре по улицама, пољанама, јавним местима и све то изводе на један начин који ни мало не даје добру слику о њиховом васпитању. Посматрајте децу кад излазе из школе; посматрајте, молим вас, не децу већ студенте, па ће вам бити јасно што се у нашој земљи множе људи с прохтевима који нису на свом месту. И што је још најжалосније нико, апсолутно нико, неће да застане пред гомилом деце што својим понашањем скандализирају срет, па да их упућује на добро. То није ничија дужност. Свачија је дужност само да критикује туђе поступке.

Деца нам нису одмакла од старијих, јер она раде оно што виде од старијих. У времену кад се људи труде свим срествима — највише недопуштеним — да се обогате на рачун свачије коже, у времену кад људи сумњиве прошлости и без квалификација спреме да- се дочепају највиших положаја, у времену афера и јалових прегоњења није никакво чудо што што нам и децу захвата дух те гадне и одвратне атмосфере, што нам младеж спреми још горем штреберству, да озбиљни људи и пријатељи ове напаћене земље погледају с доста песимизма на будућност своје деце.

Рат је донео пуно преображаја у мислима и животу, али “је донео и беду. Економска беда нижих класа и чиновничких