Učitelj

| |

-308 Учитељ

За — школом пристижу и још многе друге, од којих треба

"споменути сметње у економском, у политичком, па најзад и у

националном животу, и нико не гарантује, да се сметње једнога дана неће претворити у праву опасност по наш по-

·„ литичко национални живот.

На „њу“, на ту чињеницу одступања гледало се нарочитим очима још и раније а и сада. На „њеној“ поправци и њеном отклањању радило се и раније а и сада. При томе су употребљаване разне „методе“ и „средства“, па се до данас није постигао ни из близа задовољавајући успех (изузев онога који се фиктиван води по административним књигама Министарства Просвете, а срачунат из статистичких података, табеларних прегледа и годишњих извештаја школских надзорника). Да је успех заиста сумњив ево између мнгобројних један пример. У једном великом селу на „Тромеђи“ постоји лепа школа од седамдесетих година и увек са три, четири па некад и више наставничких снага, и замислите, четрдесето годишњи „рад“ успео је толико, да неко ко не зна за овамошње „одступање“ у језику, не може у том селу а на своме дијалекту набавити ни парче хлеба ни чашу воде. Код мушкиња ствар стоји и које како, али код женскиња никако. Најзад какав је случај са овим селом без мало такав је и са свим осталим.

Дакле посматрајући „ствар“ са школске тачке гледишта

„приметио сам:

1. Да се „она“ од стране Министарства Просвете тек довољно уочила, и да су због тога тек неке мере предузете. Или да будемо начисто: Министарство овај крај изузима од осталих у толико, у колико наређује да настава траје дуже годину дана него удругим крајевима, иначе у сваком другом погледу оно посматра овај крај истим очима као што посматра рецимо Гружу и Јасеницу. А да ли је то правог Зар одиста нема разлике у напрезању око извођења наставе у овом крају и другим у отаџбини Зар је оцена „повољан“ у овом крају равна оцени „повољан“ у Гружи и Јасенициг Зарјеи у овим крајевима довољан само административни надзорг Да ли се и овамо сме радити по истом наставном плану и програму, и да ли се смеју употребљавати исти уџбеници као и у Гружи и Јасенициг Да ли се смеју постављати и овамо почетници без икаквог настав-

иничког искустваг Да ли буџет овога краја сме бити мањи или