Učitelj

Нешто о просветној политици 311

старом“. А средина то према учитељу чини из више разлога. Прво, враћа духовни зајам своме дугогодишњем суграђанину који је за оно „добро јутро“ морао да учини дупло већу концесију у њихову корист, јер они се и тако „разумеју“, друго, средина то чини из поштовања према своме наставнику кога некада у школи слушала и морала се покбравати његовим наређењима у погледу говора, па и доцније у животу неће свога наставника да вређа, већ му чини по вољи и треће, средина хоће то да чини када су јој угрожени материјални интереси. Наставници ове. врсте заведени обманом да постижу апсолутан успех, иду у поменутом правцу све напред, тежећи "све већем успеху, који само они виде,„док у ствари успех се из дана у дан за сваког другог све више и више губи и тако позније генерације куд и камо изостају иза генерација када је наставник био млад, одушевљен и покретан, или што се за извесне случајеве може комотно додати: када су школску башту схватили као чисто школску а не своју личну, када још нису ни мислили да заснивају газдинство и када су живели само од плате,

4. Да се до последњих дана свугде на женско васпитање обраћала увек мања пажња него на мушко, а по негде јоши данас тако иде, што је опет врло велика погрешка и

5. Да су се у ове крајеве у маси слали наставници са проблематичном стручном спремом или чаки неспремни Ђаци — и да се то истина у мањој мери и данас одржава.

Могла би се навести и још која опаска, али ја се задржавам на ових пет као чисто школским.

; Па ипак на ову се ствар не сме гледати претерано песимистички и негирати сваки просветни рад и успех. Мора се признати и то, да је и раније било а и данас има дивних и светлих примера. По негде је извршен тако силан утицај, да "ће вечито ставити траг, саме треба имати у виду и то, да је за потнун успех потребно, да сви случајеви без изузетка морају бити светли.

Да би се могло: разумети на поуздан и трајан успех ево шта би по моме мишљењу требало предузети у овим крајевима. 27

1. За цео северно-источни крај Србије дати“ просветну „аутономију. Министарство Просвете не може и не сме и на