Učitelj

Књижевни преглед 345

После опште припреме прелази се на Буквар, Писац је прво објаснио све; наставне методе, које су владале или на којима се и данас заснива почетно читање и писање у елементарној настави матерњег језика. То је врло добро, јер се тако сваки наставник може лако снаћи у великој производњи букварској, која и код нас све више узима маха. Затим говори о Буквару и Словарници. Први наш модерни Буквар био је Натошевићев, за овим је дошао Чутурилов, па Јовићев, па Јовићев, па опет Чутурилор. који се и до данас одржао. Највидније место у опште заузимају Буквари по нормалним речима, који ће због своје здраве основе господарити још за дижи низ година. У даљем излагању писац износи све захтеве, који се данас постављају у дидактичком свету за добар и савремен буквар, и то како у погледу акта шчитавања, тако и у погледу садржине, текста, писања и течничке опреме.

После Буквара писац објашњава и Словарицу.

Затим се излаже обрада слова, која у раду с Букваром заузима највидније и иајважније место. Букварско градиво има се поделити на 30 методских јединица, колики имамо и слова, и свака методска јединица обрвђиваће се по два часа (једно на друго). У свакој методској јединици морају се спровести ове радње: разговор о предмету нормалне речи или нормалног гласа, разговор о слици у Буквару, елементовање, писање новога, читање речи и реченица и упознавање и читање штампанога слова.

Пошто се рата мала слова, обрађују се велика слова.

У другом делу петог одељка, дакле у проширеној настави, говори се прво о читању на средњем и вишем ступњу. С погледом на природу градива као и на ступњеве ученичког развитка, разликује се: |. течно, 2. логично и 3. лепо читање. Прво се простије на |. и [. р. друго на Ш. и ГМ, а треће на остале разреде. Свака врста читања потанко се објашњава.

После читања показује се обрада писмених састава, којима се код нас мало поклања пажње, а потребни Cy. 3. HO гледу обраде писмених састава методика је учинила знатне напретке и дошло се до читавих низова систематски уређених вежбања, после којих се појављује као резултат темељна ученичка писменост. Та су вежбања: преписивање, диктандо, записивање и слободни састави.

Учитељ - 5