Učitelj, Oct 01, 1923, page 51
Дечје неваљалтво 120
Дужност је школе, да истражује мотиве, који су узрок крминалних појава код деце. Зато се код васпитања деце не може поступати шаблонски него индивидуално и експериментално према нарави околности, под којима се деца рађају, васпитају и развијају.
Нерад је једно страшно зло. Деца га подражавају од старијих. Привлачно је то за децу видети, како се може лепо живети, а не мучити се и радити. Од нерада долази леноста леност је мати свих зала. У раду ПЕР гледати најслађе уживање.
Опажа се у школи да деца код куће слабо уче. Чаки песмице на изуст морају се у школи да науче. Зло би било, када би се на кућу ослањало. Оно је научено, што се у школи научи и деца што науче, науче само у школи, јер код куће не раде нити имају воље за рад. Ето, у томе је оно зло, које друштво трује. Ту је колевка свих данашњих криминалних случајева и појава, које код омладине видимо. Зло је, што појединац данас хоће да живи на рачун тих стотине људи. Ни: велација социјалних прилика треба да је на дневноме реду, али с тиме врло тешко иде.
Деци Баља школу омилити, омилити је, да и сањају 0 њој. Она не сме бити продуцент вербализма него пропагатор рада.
Последице нерада код деце испољавају се као безазвлена. неваљалства, али та безазлена неваљалства избијају после у својој правој наготи. Примера ради треба баш истаћи та безазлена неваљалства код деце, као што су: кад дете вара код куће родитеље, да нема школе, а има, па не дође у школу, или бега од школе, па каже код куће, да је било у школи; кала узме који динар и купи што му не треба; када по вољи иде куда не би требало да иде; када узима цигаретлу у уста; када се коцка; када се потуче; и Тт. д. То су све почеци кри'миналитета. Школа мора те почетке најозбиљније да сузбија а нарочито у вишим разредима. У нашим средњим школама има се обратити већа пажња на оплемењивање срца и душе, како би се рђаве наклоности код деце могле успешно сузбијати, Зато је потребно, да се у средњим школама више форсира васпитан систем и да хармонијски обрађују у омладини“ све оне способности, којима ће се она моћи одупрети рђавим утицајима околине.
Учитељ : 4