Učitelj

208 , Учитељ

У почетку даје појам о многоме и ништа. За предочавањемногог узео је слике: корпа пуна трешања; јабука са родом; јато птица; чопор оваца при заласку сунца, крај којег чобанче дува у свиралу, а његов верни пас посматра стадо. За ништа узео је празан простор. Испод слика дао је кратко упуство методички образац за обраду ове јединке.

За предочавање броја 1. узето: 1 јабука, 1 прст, 1 ч0вечја глава, 1 птичји кљун, 1 точак ручних колица, 1 торањ. дрквени, 1 димњак парног млина, 1 месец на небу, и за пре-

дочавања бројке 1: слику 1 динара у сребру и слику 1 динарг папирног, ;

Као примена долази упознавање с 1 метром, с 1 кграмом, 1 литром (слике на којима пише 1 Krp., 1 лит.).

Са упознавањем броја 2 почиње и одузимање, те се такоотрађује сабирање и одузимање упоредо, прво до 10, па онда. и до 20, а множење и делење опет упоредо као супротне радње.

С предочавањем бројева изведени су сви односи тога броја са претходнима (сабирање и одузимање).

При прелазу у другу десетицу г. Искруљев разликује два. ступња: [ ступањ сабирање и одузимање без преламања и П. ступањ: сабирање и одузимање са преламањем. Као методска. јединка доста је десетична група од 11 до 20.

Прелаз из прве десетице у другу десетицу нарочито је поступно, добро и пажљиво изведен. Овај је део најтежи у методици првог рачунања и задаје грдне муке и деци и наствницима. Г. Искруљев је овај део тако обрадио, да је сва тегоба. и мука, ако не баш сасвим отклоњена, а оно смањена да сеједва може осетити. Пошто је обрадио | ступањ: сабирање и одузимање без преламања за шта је узео десетичну групу од 10 до 20, прешао је на прави прелаз преко десетице и то потпуно овако: узео је за основу 9 и додавањем 0, 1,2,3, 4, 5, 6, 7, 8 и 9 гради бројне количине од 9 до 18. При одузимању, пошто је одузимање супротна радња сабирању, додате бројеве (основне) одузима од новостворених да увек остаје основа 9:

9 60 — 14 — 5 = 9—2=9 14—2=9 10— 1 == 15 — 6 = 10 – 7? 9 15—2==8 11 —1—1= 16—7= 1—>2=9 16—2=9 11 — 2 = 17 — 8 = 12—2=9 17—2=9 12 — 3 = 18— 9 = 13—2=9 18—2=

13—4 = 18—8— 1 =