Učitelj

254 Учитељ

Ћичким и Девојачким школама задовољавало све потребе ради којих сада поменута Министарства отварају своје специјалне ашколе за унапређење пољопривреде, трговине и заната, на шта се без стварне потребе чине велики издаци, а што представља једно лутање и несистематски рад на пољу школовања народне младежи.

2. Потребна побољшања у настави и васпитању у Народ. Школама.

Нерационалност садање наше народне школе не огледа се само у уређењу школскога система, већ и у наставним плановима и програмима, те су и у томе погледу потребне корените реформе, па да наша народна школа буде у истини рационална школа. Најзначајнија је мана у томе, што се школској младежи у нашој народној школи даје више знања но васпитања. Васпитање школске младежи је у садашњој нашој народној шксли споредан задатак, који се изводи узгред, кад се и у колико може, кад се и колико има времена и за то. У школама напредних народа: Енглеза, Француза, Американаца, na Mu наше браће Чеха, на добро васпитање школске младежи утиче се исто толико, колико и на умно развиће школске младежи. Тога ради у њиховим наставним програмима унети су народити предмети за морално васпитање школске младежи, а наставним плановима одређени нарочити часови за то. У нижим разредима заведене“су моралне поуке а у старијим грађанске поуке и основи етике.

Да и наша народна школа може у истини бити рационална школа, неопходно је потребно да се и у програме наших

школа и за основно и за продужно школовање унесу сви предмети који служе моралном и грађанском васпитању школске младежи, а у наставним плану даду нарочити часови, па да народна школа и у нас може имати већи и јачи утицај на добро васпитање школске младежи, код мање деце на искорењавања лоших навика и стварање племенитих осећања, а код одраслије младежи на јачање и развијање грађанске свести.

Излишно је свако разлагање и доказивање од коликога је значаја, и колико је потребан и овај утицај народне школе на младе нараштаје нашега народа, који ужива велике политичке слободе и широка грађанска права, коме је дата пуна самоуправа, и у коме држављани имају толики утицај на ток