Učitelj

=“

Дописи. 583

ДОПИСИ Педагошке школе високих студија у Прагу и Брну.

Праг 25. фебруара 1924.

Од Чехо-Словачког Учитељског Удружења (Сећозјоуепзка ођес исПећКка) добили смо ово писмо поводом чланка Д-р. | Искруљева Педагошке школе високих студија у Прзгу и Брну, коме радо уступамо место у нашем листу. Превод јеизвршио г. Јов. П. Јовановић.

Да југословенски учитељи не би створили себи непотпуну и нетачну слику о томе како чешкословенски учитељи решавају проблем високошколског васпитања учитеља основних и грађанских школа потребно је да уз чланак Д-р. Јована Искруљева у 5. и 6 свесци „Учитеља“ О и чешког објашњења (тумачења).

Нас чешке учитеље пре свега изненађује да Д-р. Јован Искруљев у својој студији не разликује да у Прагу има два самостална, разна и према себи независна завода и то: „Школа високих педагошких студија у Прагу“ и „високошколски течаји за васпитање учитељских кандицата за грађанске школе у Прагу које имају заједнички кураторијум и заједничког директора и да на стр. 380 пише о сврси педагошких течаја које пружају научну и стручну припрему кандидатима који се спремају за учитељски позив на грађанским школама и да упозорава исти недостатак кад на страни 384 тврди, да други задатак високе педагошке школе у Чешкој јесте да на својим високошколским течајевима спрема кандидате за учитељски позив на грађанским школама.

Чешкословенски учитељи основали су у Прагу-а ове године и у Брну ова два самостална и разна завода: школе високих педагошких студија и високошколске течаје за вас питање учитељских кандидата на грађанским школама Тиме дакле поправљамо Д-р. Јована Искруљева а истовсемено допуњавамо његову студију да школе високих педагошких студија у Прагу и у Брну довршиле пањске године у лету своја четири семестра и да на њима од 1. октобра 1923 почео нови рок студија и да високошколски течајеви за васпитање учитељских кандидата за грађанске школе у Прагу доврше ове године у јулу своја четири семестра студија |

Д-р Јован Искруљев тврди, да школе високих педагошких "студија у Прагу и у Брну су копије института де Јеап 1. Коџ5зеаша у Женеви, Есоје Вшз Тетрјеза у Вгизеџ ит. д. — и да ту не види ништа ново.

Ствар је чудноватог тврђења. Програм школа високих педагошких студија изразили су самостално универзитетски професори Д-р ока Каднер и Д-р Отокар Хлуп са про-