Učitelj

:668 Учитељ

Из овога је јасно да читанке не само за основне, него и за све школе уопште, морају бити огледало чистог књижевног језика. У том погледу, треба се старати да читанке буду без замерака, па и у најутанчанијим странама спољашње језиковне одеће. У читанкама треба обратити нарочиту пажњу и логичкој интерпункцији; јер је она веома потребна при обради логичког природног читања, тог важног чиниоца при педагошкој обради чланака и аперциповању њихову, и одговара духу логичког мишљења, као и природи нашега језика.

Како услед већином застареле методе у настави матерњег језика у нашим основним и средњим школама, услед злочиначког одметања писаца од учења књижевног језика у нашим књигама, па и у читанкама — влада права анархија у погледу доследности обзира на језичке појаве и утврђена граматичка правила, то је потребно да састављачи читанака обраћају пажњу и на ту околност и сами исправљају погрешке у језику, које су чинили писци појединих књижевних састава или песници. Песницима донекле „песничка слобода“ допушта, ради потребне технике слога, и друкчије коју реч да кажу; али њихови стихови, ван тога, морају у језичком погледу бити у свему коректни. То је потребно и с разлога који смо напред већ навели: што читанка мора бити огледало правилнога и чистога књижевног језика.

Исто тако, потребно је исправљати и интшерпункцију, где год је погрешна и недоследна, па и у песмама. Интерпункција и правопис често пута су тако конфузни и неодређени, да доводе разумљивост значења у питање. А нису ретке и веома грубе погрешке синтактичке, фонетичке и морфолошке у саставима који се у читанкама налазе. }

По нашем мишљењу, читанка, као уџбеник за матерњи језик, треба да буде апсолушно без језичких погрешака, па и шта мпарских.

Један од најважнијих педагошких захтева сваке добре читанке јест лакоћа и разумљивост чланака. Ако има много непознатих речи и тешко схватљивих израза, ученик и нехотице може апстраховати целу садржину чланка и не аперциповати је, из урођене индоленције према тежим апстракцијама. Врло велики број деце, по свршетку - школе, никад не заволи самостално читање само зато, што у књигама наилази на