Učitelj

Нови Покрети у Васпитању 285

развијати у основној школи. У тој својој расправи напомињао је он да су већ и пре тога неки наши учитељи огпочињаји вежбе у ручном раду са својим ђацима као у дрворезу сте стерицом, плетењу шешира од сламе, калемљењу воћа итд. Он је одушевљавао наше учитеље те су неки ишли на страну да проуче наставу ручног рада у страним земљама па су после приређивани и курсеви на којима су се спремали наставници основ. школа за обучавање деце у ручном раду.

1888. год. заведен је и законом ручни рад као обавезан предмет и наставни програм прописан за њ (1899) који ни данас важи. Ну како није било довољно спремних наставника за предавање ручног рада и како је време кад је завођен ручни рад у нас било врло незгодно јер су биле изванредне полис тиске прилике у нашој земљи па се протумачило као да завођење ручног рада има неку и политичку тенденцију и најзад, како су учитељи натеривани тако рећи силом на „курсеве за учење ручног рада — та се идеја компромитовала и ручни рад беше врло кратког века у нашим школама. Он егзистира, додуше и данас и у закону о нар. школама а и у наставном плану као наставни предмет али се врло ретко где предаје па чак не предају га ни они учитељи који су га изучили на курсевима у земљи или на страни.

ја незнам како дакле стоји са Ручним Радом као наставним предметом у основним школама у разним европским дрвама али пре рата знам да су већина Европских држава H Американске државе завеле ручни рад, неке као обавезан а неко као необавезан предмет, али се све више и више шири идеја да се рад истакне као педагошки принцин за развијање активности васпитаникове и свестраног развитка свих сила његових а не само да се култивише као мануални рад у школској радионици. i

У своме чувеном делу „Die naturvissenschalten in der Erziehungsschule Bajep je yaeo човека са свима његовим материјалним потребама као полазну тачку у васпитном програму. „Даби човек могао подмиривати ове потребе — вели он мора да ради“ и тај рад око подмиривања културних потреба Бајер узима као основ целокупног наставног програма. РазвиTak културе он излаже у једном реду ступњева рада. Као главни ступњеви су: