Učitelj

256 Учитељ

народне орнаменте, поједине сцене и др. Ове слике требале би да буду уређене тако, да у почетку буду мање, простије слике, па затим све сложеније.

Али, поред ових цртежа и слика, ипак, сама природа својим неисцрпним и величанственим лепотама, у којима се огледају богаство боја и складност линија, најбоље утиче на буђење и формирање естетичких осећања. Свуда око нас налазе се у изобиљу чаробни призори и дивни предмети. Упућивањем деце да све то пажљиво посматрају, и вежбањем да своје утиске могу лепо описати и исказати, допринеће много да деца боље виде и осете ону праву, истинску лепоту. У заједничким посматрањима и разговорима о појединостима и целини једног лепог објекта, наставник ће најбоље утицати на правилан развитак естетичких осећања код деце, и показати им лепоту хармоније целе природе“) У томе погледу највише ће му користити по плану извођени школсхи излети, које би требало чешће вршити. Тако на пример: кад дуга распростре по небу. своје дивне боје; кад се сунце рађа и рано у зору проспе своје прве зраке; кад роса у свежем мајском. јутру заблиста по цвећу и трави као драго камење; кад се у зеленој шумици заори весела песма славуја ит,д. на све ово треба наставник да обрати пажњу својим ученицима, да их упути у иосматрање ових лепих призора и тиме појача љубав. према лепоме. Тек после овог постепеног посматрања и вежбања, дете ће моћи да осети и разуме оно што је лепо. То нарочито помаже још настава цртања и ручнога рада.

Тако исто читање, декламовање и рецитовање лепих и одабраних поетских и прозних ствари, као и писмени састави, утичу много на развитак естетичких осећања. ;

Естетичко васпитање служи као допуна целокупном васпитању; оно оспособљава ученике не само да у лепоме уживају, већ да све боља и лепша дела и сами стварају. И доцније: кад они постану зрели људи, они ће у свој живот и рад уносити више укуса, реда и хармоније.

#) F. Thomas: „L'ćducation des sentiment“,