Učitelj

Педологија 263

а –

васпитаника и да психологија и антропологија имају свој основ специјално у посматрању перцепција и дечјих поступака. Али како је раширена једна погрешна теорија, да такве студије и посматрања треба почети тек у школско доба, потребно је да васпитач никад не заборави:

а) Да оно што се уопште зове значај људске индивидуе није ништа друго до комплекс њених наслеђених тенденција и да те тенденције нису апсолутно непобедљиве. Оне се могу поправљати, али ако оне донекле одређују и карактер, формација овога зависи и од утицаја околине, Сад је дужност васпитачева, да регулише утицаје околине према потребама васпитаника и према њиховим тенденцијама. Али наслеђене тенденције нису увек јасне и кад се појављују пред очима заједничких посматрача, оне су већ достигле један такав ступањ развића, да више није могуће или их је врло тешко неутралисати, Зато их треба прикупити још у првим почетцима, када су лако поправљиве, и студирати их још пре школског доба. Тенденције зависе од перцепција на којима су, по навици предака, пренесене са рођењем у облику инстикта, асоцираног у датом акту или једној серији аката. Сваки почетак једног акта одговара једној перцепцији и он је сам по себи једна тенденција.

Студија детињства код мајки је занимање спонтано већег дела њиховог живота али оне треба при предаји свога детета васпитачу, да пруже извесних података о компликацији природних и наследних тенденција са акцијама околине на дете. Нарочито је потребно да кад учитељ прима дете у доба од 6 година у школу, треба да зна интелектуални и морални развитак детета, који је извршен над његовим васпитаником пре те епохе. Оно што ће учитељ научити на његовим ученицима, биће један комплекс утицаја околине и његова ће дужност бити, да неутралише или развије наслеђене тенденције. Али као што рекох он мора да зна раније дечје доба, да би могао од њега отпочети свој рад.

6) Кад учитељ прими дете у школу, делом наставља а делом почиње код њега умне операције. И ако се знаци н. пр. апстракције могу слабо открити у четвртој или петој години живота, ипак је апстракција једна умна операција, којој је учитељ прави иницијатор. Он јој одмах не може дати значар