Učitelj

270 У чите љ

пренебрегавања својих најкомпетентнијих чланова. Па иако је ова класа само један мали део целокупне популације наше ипак је то групица из које ће измилети наше будуће вође наши изумитељи, наши ђенији и великани сваке руке.

Покрет у прилог обдарене деце нарочито се развио услед огромне, а можда и претеране пажње, што је страни народи поклањају глупим ђацима и слабоумној деци, јер, ако се стварају нарочите провизије за децу која стоје на нижем крају духовне скале, онда за цело има разлога, да се слична пажња поклони и деци у вишем крају духовне скале. То је био правац резоновања. И онда, садањи захтеви практичког света, да децу треба приправљати за вођство, нису били без ефекта у овоме покрету.

Али овај покрет, признати се мора, тек је у своме повоју. Он и дан дањи трпи од неодређене процедуре при решавању техничких и практичних проблема, Зато је потребно једно сумарно и критичко дело из пера једнога Мојмана. Постоји сијасет проблема, које треба рашчистити пре него ли се пређе на саму практичну страну овога покрета. Који је тип духовног мерења најбољи или коју комбинацију интелектуалних мерења треба употребљавати као основицу за одабирање даровитих ђакаг Какав је утицај наслеђа и средине ка развиће талента» Каква веза постоји између духовног развића и физичког развоја Који докази вреде за откривање прераног развића или необичне способности2 У којим се другим погледима разликују генијални од нормалних дечака и обичних девојчица2

С обзиром на практичну страну треба решити оваква питања: Да ли даровитим ђацима треба дозволити да садању наставну основу сврше за краће време (на пр. у Паразу се још пре рата експериментисало са малом групом ђака средњошколаца, који су француски лицеј од шест година успешно свршили за три године) или би наставна основа за овакве ђаке требала да је екстензивнијаг Да ли врло даровиту децу треба одвојити од осталих ђака2 У које доба треба предузети ово одабирање — у пре адолесцентно (у 6., 8. или 10. години) или у адолесцентно доба живота (13. или 14. години или касније)2 Који фактори треба да детерминишу оцењивање и про-