Učitelj

Књижевни преглед 277

много хипотетичног и непровереног, субјективног, што ћу зовом критиком и показати.

Приказујући славну психолошку шеорију игара од Гроса, «~. 8] „са највећом жестином окомио се против уобичајеног „схватања суштине фантазије у модерној Психологији, називалфући такво схватање „традиционалним“: он пледира за ново „схватање „да се фантазија не сматра као интелектуална функчција, него као орган емоционалне сфере“ (стр. 21). По њему (је главни задатак фантазији — иараз осећања, што значи да је она другим речима „орган емоционалне афере“, да се послужим његовом терминологијом. Ово је баш и узрок по "т. 3. што је код деце јака фантазија! У ствари ово његово „гледиште апсолутно не може да издржи критику. По: г.. + „ми, Срби, морали бисмо постанак наше величанствене народне „поевије тумачити великом развијеношћу емоција у стварању „наших народних песама интерпретирати недостатком емоција... „А ово баш очигледно није истина коју не треба доказивати, гјер је сваком евидентна. Ако је јача фантазија, као што је то код детета, тумачићемо је слабошћу мишљења уопште нераз„вијеношћу интелигенције: што је јаче мишљење, то је слабија "фантазија и фантастерија и обрнуто.

Код г, 3. „слике нису циљ, нето само средство у раду „фантазије“ (стр. 22). Овде управо и не разумем шта се овим, хоће рећи. А шта је у истини фантазија, то не знам и не "могу наћи код г. 3ј.. Рећи само тако „слике нису циљ, него само средство у раду фантазаје“, или рећи: она је „орган „емоционалне сфере“ — то је колико и ништа не казати о "самој суштини фантазије. Такво резоновање о бићу фантазије „ако бисмо пренели на друге чињенице, испало би врло чудно и смешно, нпр. одредба ветра не би била: „ветар је таласање „ваздуха“, него: ветар је нихање биљака и обарање дрвета!., Последица ветра била би сама суштина његова, а таква логика не може се одобрити. Јер ветар свакад не обара дрвета, нити увек врши покретање биљака, као што ни фантазија не продуцира увек осећања, што би нарочито хтео г. 3;ј.. Као ашто се види, погрешно је одређивање суштине фантазије по "т. 3. према извесним последицама, које се увеки не појављују, «упркос томе што то жели г. 83].