Učitelj

396 Учитељ

цањем њихове воље. Због тога наставници треба да апелују на њихово частољубље, а нарочито на личну утакмицу, која се састоји у упоређивању пређашњег учениковог успеха, са постигнутим доцнијим успехом. Ово је добро васпитно средство, јер не изазива код других завист, За буђење и јачање пажње може се употребити и умерени укор.

Као што је познато, највећи непријатељ пажње јесте расејаност. Против ње треба се борити свима средствима допуштеним. Јер с пуним правом вели Канш: „Расејаност у школи не сме се трпети, јер се она после претвара у навику. Расејана деца чују све упола, одговарају наопако и не знају шта читају. И тако због расејаности губе се и пропадају најбољи таленти“.

Као што смо видели, пажња игра врло важну улогу у духовноме раду. Од ње зависи успех како у настави, тако исто и у целокупноме васпитању. Пажња је свуда потребна: у школи као и у практичноме животу. Она је одлука прибранога духа, који је хладан и зна да влада собом. Јака вољна пажња утиче на стварање врлина, и тиме потпомаже моралнс усавршавање појединаца и целог друштва.

ПРАНТИЧНА ПЕДАГОГИНА

Љуб. М. Протић, — Београд

Гимназије)

Ши

Остали смо дужни један одговор из претходног одељка, Није ништа речено о трећем реду, који се истиче кад се посматра народна радна заједница. То је највиши сталеж, то су виши управљачи, путовође и иницијатори културнога напретка.

1) Трећи одељак из „Практичне Педагогике“, који је у вези с претходна два штампања у „Учитељу“, св. за новембар и децембар 1925, г. Ова ће књига изићи ускоро из штампе. _ у