Učitelj

Практична Педагогика 397

Они истичу нове идеје, нове мисли како да се народ води идеалној мети, како да се најбоље развија и усавршава, да би задобио престиж и поуздан ослонац за свој опстанак у свету. Овде спадају научници, велико-индустријалци, велико-трговци, виши чиновници и виши официри.

Омладина, која се спрема да дође у овај ред или сталеж, пролази кроз народну школу (четири разреда), која обухвата све редове, и зато је општа, заједничка из разлога, који су напред изнесени. Али, као што смо видели, она није довољна ни за средњи ред, па према томе још мање би била то за овај виши, управо највиши радни ред народа. Отуда потреба да буде више наставе за овај највиши сталеж. Томе треба да служи гимназија.

И гимназија је према овоме васпитна школа, као год што су то народне и средње школе. По себи је јасно да она спрема посредно и за више позиче, јер даје ученику извесно знање, које је основа да се може с успехом одавати стручном учењу, којим ће се занимати у познијем животу као морални члан друштвене заједнице. - ;

Гимназија дакле има да морално усаврши своје ученике, да им развије карактер, како би временом постали идеални чланови друштва, које они треба да очувају, да га подигну, да створе и обевбеде у њему све погодбе за моралан живот. За овај велики задатак није довољна основа на којој је настава у народним или средњим школама. Њена настава је зато на ширим основама, она обухвата сем модерних елемената за образовање и оне из давне прошлости, да би искористила све помоћне изворе и на тај начин што боље васпитала своје ученике и спремила за потпуно моралан ради достојно учешће у управљању друштвом, Гимназијска настава обухвата стога и светску историју и светску литературу и старе језике с њиховим књижевностима. Зато се она зове вишом наставом, а гимназије више (а не као у нас средње) школе, јер се при овим ознакама (народна, средња, виша школа) имају пред очима циљеви којима служе поједине васпитне школе. Друго је питање: да ли гимназија постиже свој узвишен циљ, и о томе се може дискутовати. Главно је да се њена организација, њен план и програм, подешавају према циљу, коме су уопште намењене ове школе, које се зову гимназијама или вишим