Učitelj

416 _ Учитељ

ИСТОРИЈА ПЕДАГОГИНЕ

Мил. Р. Мајсторовић. — Влашка.

Два словенска педагога: Марија Манасенна и Даворин Трстењак.

(Свршетак).

Даворин Трстењак је педагошки писац другојачег ка-

„либра и излагања него што је то М. Манасеина. Између њих, наравно, има знатних индивидуалних разлика. Док је Манасеина више академски педагог, педагог теоретичар, са великим претензијама, дотле је Трстењак више популаризатор, приступачнији, јаснији. Стил је Манасеине потпуно и скроз «стручан, па ипак јасан, док је Трстењаков општији; он избетава сувишну стручност; он хоће да је уопште јасан, кратак, једар и сочан. Осим тога Трстењак је и методичар и дечји писац, док то Манасеина није. Но, и поред свих ових разлика летимично постављених, они имају нешто заједничко, исто, идентично, а то идентично је властити циљ: васпишање човека борца. једно од битно педагошких дела Трстењакових носи наслов „Игрој соујека богса“ (1. изд. 1909., [. 1921.) и ми ћемо и изложити, по њему идентичност између Трстењака и „Манасеине.

У томе своме спису Трстењак удара против млитавости, понизности, слабости и тражи енергичност, истрајност предузимљивост и „остале врлине потребне 'човеку борцу“. Он "тражи веровање у себе, у сопствену снагу, у свој дух и своје ја, и ратује против непротивљења и фатализма. Трстењак проповеда борбу и са гледишта националног опстанка, јер нас „окружавају одлични такмаци и грабљивци“. Он проповеда "борбу за слободу мишљења против ропске умне послушно«сти, јер „сваки културан човек треба да је и културан борац, "борац за добро народа и свега човечанства, али не борац да потискује и гуши друге, не отимач и освајач, већ ширитељ "човечанства и братства, као и осталих добара.“

Трстењак није песимист, који сматра да је живот на земљи „долина плача“, нешто несношљиво, које треба што пре на-

па