Učitelj

"436 Учитељ

диво као Лишневска по шшесторазредном систему, већ се задовољава са четвороразредним распоредом и то у четири старија разреда више девојачке школе. Она одбија слике и захтева да се постанак детета објашњава само речима. На петнаестогодишње девојчице треба утицати у полном погледу хигијенски и морално-религијски.

Клара Мета у своме чланку: „Како да поучимо своју децу у школи и кући полном животу“ расправља питање полног обавештавања и за.више дечачке школе. И она хоће у концентричним круговима у више разреда да дође до оплођавања код биљака и животиња, до полног живота човечјег; процес оплођавања треба описивати само у дечачким разредима. И овде полни проблем постаје школским проблемом.

Све тежње на овој области је учитељица Ана Блум; по жељи берлинског учитељског удружења, скупила и критички средила у своме спису: „Да ли је задатак школе да објашњава полне одношаоје»“ Она долази на основу списа који постоје, до закључка, да полном обавештавању никако није прилика у школи, већ у родитељској кући, и да овај задатак на првом месту припада мајци. Приговор, да родитељима недостаје потребна научна спрема за такве поуке, оповргава она тврдећи да за полно обавештавање није ни потребан научни облик пошто му и није главни задатак да деци саопштава научну страну, већ да послужи моралном васпитању. Деца треба морално да се заштите тиме што ће им се радозналост задовољити мирним излагањем онога, што треба да знају и што могу разумети. Ипак додаје она, и школа може сарађивати на објашњењима која се врше у кући, нарочито у религијској настави, која прва даје повод за претресавање полних питања. У Библији се каже: Ева роди сина, Бог рече жени: са болом ћеш децу рађати и т. д. На то хоће она да надовеже и да говори и у стварном начину о овом питању. — И настава природних наука даје повода за надовезивање (закон размножавања). Ипак се она ограђује, да полно обавештавање треба завести као нарочити наставни предмет из три разлога: 1. ради моралне предохране деце, 2 због наставних тешкоћа, 3. из обзира према учитељу од кога се оваква настава не може захтевати.