Učitelj

Питање полног обавештавања 485.

истом публиком говорио је и г. Пг. Воја Младеновић, професор, противу полног обавештавања омладине, и занимљивошћу излагања доказима за своје гледиште постигао успех код публике и био бурно поздрављен као и први предавач, што очигледно показује, да још нису пречишћени погледи ни за ни против полног обавештавања омладине и да још треба слушати доказе и једних и других.

Сем г. Ог. Костића код нас се истакао као поборник за полно обавештавање и г. Dr. Коста Јовановић, београдски лекар, који је на београдском народном универзитету, пред многобројном публиком, говорио о полном обавештавању и доказивао, да омладину треба обавештавати у полном погледу.

Пада у очи, да су за обавештавање махом лекари, из здравствених разлога, док су се као противници обично истицали педагози и то махом из разлога чувања полног стида.

На страни је ово питање много више обрађивано, али и тамо постоје разна гледишта на исто. Њега су тамо обрађивале махом жене и ми ћемо нека од тих гледишта овде изнети.

Марија Лишневска је своје гледиште о овом питању изнела у књизи: „Потреба п методичка могућност полног поучавања омладине“. Она је за полно обавештавање, само је она зато, да се полно обавештавање пренесе у школу и то баш у наставу природних наука. Већ у 1. разреду ученик треба да учи о расплођавању биљака, жаба, птица и сисаваца. У наредном разреду захтева она да се деци помоћу слика показује развитак детета у мајчиној утроби; у М. разреду захтева да се објашњава процес оплођавања код риба и птица, у МГ код сисаваца. При овом показивању треба се служити простим описивањем речима и цртањем. На тај начин је у најстаријим равредима припремљено објашњавање и о полном животу човечјем, које се само заокружи и допуни, Тиме ученици знају све, полно наставно градиво је обрађено и спољњем животу не остаје ништа да ради.

Аделида од Бенигзена је такође за полно обавештавање омладине, Она је своје гледиште изнела у своме спису: „Сексуална Педагогика у кући и школи“. Само је она зато, да се полно поучавање пренесе у родитељску кућу, али ипак и школа треба при томе да сарађује. Она не распоређује гра-