Učitelj

Школа и Прогрес у Друштву 377

де немогуће да се све о томе каже, то ћу се ја већином за_довољити да говорим о једној типичној ствари у мизерном школском покрету, о ствари која се назива ручни рад (тапџа! Жтанипо) у нади да ћете, ако покажемо његову везу са измењеним друштвеним стањем, радо примити и општи горива у „погледу других новина у васпитању.

Нема потребе да вам се извињавам зато што брзо пре_лавим преко неких друштвених промена, јер оне које ћу по_менути исписане су тако крупним словима да их и у трку можемо прочитати. Прва промена, која нам на ум пада, у исти мах и промена која наткриљује, па чак и управља осталима, јесте промена у производњи добара услед примене науке, одакле потичу велики проналасци који су искористили "природне силе у великим размерама и на јефтин начин, а то је пораст светског тржишта као циља производње, огромних индустријских центара ради снабдевања овога тржишта, јеф-тиних и брзих саобраћајних средстава и расподеле на све његове делове. Чак и с обзиром на своје најраније почетке „ова је промена једва једно столеће стара; у многим својим најважнијим облицима она пада у кратки век оних што су Дош и сада живи. Тешко је веровати да је у целој историји било револуције тако нагле, тако обилне и тако потпуне. Жоме се мења поглед земље, чак и у неком видљивом облику; политичке се границе губе и померају као да су оне заиста „само неравни потези на мапи; становништво се журно скупља "у крајеве са крајњих делова света. Начин живота мења се не„вероватном брзином и потпуношћу; истраживање истине "неизмерно је подстакнуто и олакшано, а њихова примена на _људски живот не само изводљива, већ са гледишта трговине и потребна. Чак и наши морални и религиозни појмови и интереси, иако најконсервативнији зато што су и најбитније «ствари у нашој природи, пољуљани су из основа. Да ова ресволуција не потресе и само васпитање у каквом другом правцу сем чисто формалном и још на један површан начин несхватљиво је.

Иза система фабричке производње стоји систем домаће и месне производње. Нама што смо данас овде сакупљени -треба поћи уназад за једну, две или највише три генерације, та доћи до доба када је задруга у ствари била средиште у