Učitelj

378 ДУ зри Љ

коме су се обављали или око кога су се прибирали сви THпични облици производње. Није се само носило, одело прављено у кући, већ су укућани били већином вични у стрижењу оваца, гребенању, предењу вуне као И раду на разбоју.. У место да се притисне дугме и цела соба облије електрич·ном светлошћ , цео поступак за осветљење домова текао јесвом својом дужином, почев од клања стоке и топљења лоја“ па до изградње фитиља и прављења свећа. Залиха брашна, јапије, хране, грађевинског материјала, собног намештаја, као и металне робе, ексера, шарки, чекића и т. д., све се то дало: добити у суседа, у радњама увек отвореним да се та роба види, а често и по средиштима месних скупова. Цео се развитак производње могао ту видети, почев од сеоске производње сировина па до готове робе. Чак и више, сваки укућанин имао је и свој удео у томе раду. Деца пак, уколико су расла и јачала, били су постепено посвећивана у тајне свих. тих разноликих вештина. И то је била ствар личне и непосредне потребе која је ишла чак и до стварног учешћа.

Не смемо овде превидети васпитну вредност и значај по изградњу карактера који леже у оваком раду, наиме васпитавање за ред и вредноћу и развијање свести о одговорности, о обавези да човек нешто уради нешти произведе на овом свету. Било је увек понешто што је требало урадити Mстварне потребе да сваки члан задруге узме у томе учешћа и то поштено и у сарадњи са осталима. Лица која су се одликовала на раду била су однегована и окушана на самом. делу. Затим, не можемо занемарити властити значај присног и ниског познанства, стеченог у дружењу са природом, са. стварним предметима и материјалом, са стварним начином. њихова руковања и знањем њихове употребе и намене у друштву. У свему овоме било је увек вежбања у посматрању,. оштроумљу, стваралачкој машти, логичком мишљењу и смислу за стварност, све стеченим непосредним додиром са самом, стварношћу. Васпитни утицај домаћег предења и ткања, рада у стругари, воденици, качари и ковачници, био је непрестано у дејству.

Никакви часови очигледне наставе, спремљени у ту сврху а ради стицања потребног знања, нису у стању да даду ни сенку поуке коју стичемо познанством са биљем и животи-