Učitelj

Психологија, педагогија и учитељ 445

(тако га назива сам г. Вујић) проналази нешто значајно. Ни кад ни сенке од сумње и тамо где се критички став сам собом намеће. Тако Џемс тврди: „У ствари једино су основни појмови психологије од вредности за учитеље, а сви су они врло стари.“ „Постоји само стара психологија“.. а уз то г. Вујић победоносно додаје: „Ваља одбацити идеје о једној психологији као новој науци“ — Није јасно сасвим шта овим мисле Џемс и његов ученик. Ако се тиме хоће да каже да још блажени филозоф из Стагире говори о души, асоцијацијама, сензацијама, памћењу, мишљењу и т. д., онда је то тачно, али у овом случају сасвим бевзначајно констатовање. Мисли ли се тиме да учитељи могу наћи оно што им је потребно из психологије углавном и код старијих писаца, онда је то горе него кад би наши студенти у двадесетом веку учили астрологију место астрономије. јер на крају крајева и астролози говоре о ввездама као и астрономи, али они под њима мисле једно а ови сасвим друго. Тико и у психологији. јест истина и стари говоре о души као и млади, али је огромна разлика — а то је оно што је главно — како је једни а како други схватају; а та разлика у схватању и представљању основних чињеница душевног живота и јесте оно што дели стару од нове психологије, да и не говоримо о разликама у методи и др.

Задржимо се сад мало на првом делу Џемсовог тврђења: „У ствари једино су основни појмови психологије од вредности ва учитеље..“ — Ми смо већ раније у приказу г. Ванлићевог превода нагласили да је битна мана Џемсове књиге потпуно занемаривање дечије психологије,“') Она, а не општа психологија треба и може да да научну подлогу васпитању. Са познавањем само основних појмова психологије, без извесних детаља, неће се у васпитној пракси стићи далеко. Од стриктне њихове примене може се чак имати и штете. Психа детета се разликује и квантитативно и квалитативно од психе одраслог човека, а сва основна психолошка начела изведена су из студије душевног живота одраслог човека. Џемс и сам констатује да су се педагогија и психологија развијале прилично независно једна од друге. И то је тачно. Основна психолошка начела, која сва потичу из психологије одраслог ч0-

) Види Гласник Професорског Друштва, 1924. год. св. за јуни.