Učitelj

660 Учитељ

љања“ и ставиласе у позу само помоћнице или саветнице, Настао је један природан одношај између наставнице и ученика као што је одношај у родитељској кући где мати или отац, деда или баба, брат или сестра на питања дечја казују им оно што знају више од њих, и проширују природни круг дечјих представа задобијених сопственим искуством. Резултати првих покушаја гђе Паркхурст били су несравњено бољи од онога како је дотле било у њеној школи, Ти резултати навели су је на идеју да примени свај метод и при раду у школи с одвојеним разредима. Охрабрена од својих претпостављених, после дугих опита и проучавања, допуна и усавршавања изради она детаљан план за рад по њеној методи и 1920. године с великим успехом примени у вишем курсу једне основне школе у Далтону.

Далтонски план није облик дидактичких метода у данашњем смислу. То је нов систем за васпитање и наставу који нема ничега заједничког са данашњим васпитно-наставним системом.

Он је израђен потпуно на основу принципа рада или управо радног васпитања. Он отклања традиционално разредно предавање и замењује га слободном саморадњом ученика по групама предметапо избору под руководством учитељевим. Ученици задобијају најпотребније знање и навике самосталним радом.

Ученици су дужни да раде у школи у одређеном времену, (часу), али то им је време слободно да га распоређују према свом нахођењу и искоришћују га за шта им је кад згодно. У једно и исто време ученици из једног истог разреда могу да се занимају с различним радовима: једни могу H. пр. да уче природне науке, други географију, трећи историју, четврти аритметику или геометрију итд. шта ко воли, Па ипак између свих тих предмета има концентрације коју наставник згодно искоришћава у појединим моментима)

Распоред рада се изводи на овај начин.

У почетку сваког месеца има да се изради тачан и детаљан програм и начин рада у дотичном месецу То се зове „месечни договор за рад“.

За сваки наставни предмет изради одвојен — засебан програм, „договор“, одговорни стручни учитељ. „Договори“ за све,