Učitelj

Педагошки преглед 687

ова школа, којој сметају извесне философске претпоставке, да се на ствари гледа слободно; у том правцу тежи лајпцишка школа, која има све услове, да постане правим научним покушајем, и напослетку хамбуршке школе, које стоје сасвим близу живота, рачунају с нормалним околностима и имају на уму друштво, за које раде.

У ту другу врсту педагошких покушаја највише има ра:злога да се уврсти Клапаредова женевска школа Га тајзоп де Ре 5, која чини део Русеовог завода. Клапаред је поставио ову школу на основу резултата својих психолошких и педагошких студија. То је прави педагошки лабораторијум, где се васпитни и методичко-дидактички проблеми решавају научним методама. Мана те школе је та што има мали број ђака (то је управо вежбаоница Русеовог института, где кандидати врше «своје опите и опажања).

Чешки падагошки покушаји воде порекло од Толстоја (Черни) и Спенсера (Улехла). То им даје нарочити карактер. На највишем ступњу стоји Крнско То јетипична нова школа «с интернатом; она има одличне, уметнички обдарене учитеље; деца имају велику слободу; обраћа се пажња развитку, свих дечјих склоништа; искоришћује се велики контакт с природом; негује се уметничко васпитање, а телесном развитку се пожлања нарочита пажња.

Посетиоци педагози сматрају ову школу као једну међунајбољим новим школама. Крнском се приближују прашки покушаји Мужика, Кихнелове, Седлака и Житног, о којима је на овом месту раније било више говора.

Ако упоредимо горња два типа нових школа, видећемо, а ниједан није чист тип. Своје обележје добија по томе, коју «страну више изражава. — Потребно је спојити оба типа, како би добили савршен педагошки покушај. Први тип има карактер «синтетички, други аналитички. Прави педагошки творци морају имати обе особине. Уметнички обдарене педагошке личности треба да буду наоружане савременим резултатима психолошко-педагашких наука. Па субјективни услови удру"жени с повољним социјалним околностима резултираће савршен тип нове школе, које досад нисмо имали ни у једном педатошком покушају.

Миодраг В. Матић