Učitelj

688 Учитељ

Базе новог васпитања

no Mrs; Beatriee Ensof

Има тому двадесет или двадесет пет године да су се почели појављивати у свету одвојени покушаји за организовање и школе и васпитања на новој бази — То се је сматрало тада утопијом, као што се таксира утопистом проналазач, који испитује неку нову идеју у научном лабараторију, Нарочито су ти нови васпитни покрети, подстакнути Америчанима учинили велики полет за време рата. Ови су потресли духове и принудише нас да преиначимо све наше схватање о васпитању.

У нашим данима је дух пионера новотарије у часу да. продре у народне школе, Оне у Хамбургу, на пример, показале су нам смело пут којим треба следовати. — Аналогне групе су се_ образовале у различитим земљама. Они су се и ујединиле у једну интернационалну организацију за васпитну. обнову. Сетимо се оних, који су присуствовали први: пут нашем конгресу. Један мали број пионера нових идеја, једва стотину, уједини се у Саја:5-у први пут год. 1912. Њихов круг се знатно прошири: у Мошгеих-у год. 1923, где бесмо више од: три стотине, Знатније би ове године у НејдеЊега -у; — пошто близу пет стотина»

особа претстављају ту двадесет осам држава: са сврхом појачати базу општег здања.

Философија васпитања.

Има толико нових метода, дела, а конференце. о новом васпитању су тако бројне, ца су они, који желе створити обтом једну идеју доведени у неприлику и траже начин за распознавање вредности различитих метода, — чини се, да овој новој филозофији васпитања ствара се могућност којом ће сепоказати принципи и моћи ће се попунити овај начин, (камен спотицања). Али ови покушаји нису у питању. На место установити их на догму, ми их подвргавамо критици и опиту. Дајесе прилика свакому доказати их, проучити и унапредити их. Реч је о моменту једног правог заједничког мишљења (по гледа); и зато нећемо дати библиографију предмета, Битнеидеје су међутим чврсте и научне позајмљене из дела скорашње психологије и филозофије, Може се рећи да су писци, погледали на овај план највише радили енглез Edmond Holmes: