Učitelj

66 Учитељ

методе сметнути с ума да се и учење читања има да изводи не само с погледом на његов посебни смер, већ и с погледом на општи душевни развитак детињи. Може нека метода бити „у први мах нешто неугоднија, али зато кориснија по овај општи смер. Сва се та питања могу пак решити правилно тек после систематског експерименталног испитивања. Ја сам имао прилике да учествујем у таквом испитивању, извођеном од стране психолошког лабораторијума циришког универзитета. Том се приликом показало да деца од 6 до 9 година нагињу синтетичком, од 14 до 15 година аналитичком, а од 10 до 12 година у подједнаком броју и једном и другом начину. Писац ове почетнице примењује начин, који се, и поред његовог друкчијег уверавања, не може обележити као синтетички већ као синтетичко-аналитички.

Толико о психолошком моменту. Водећи рачуна о техничкој страни, писац оглашава да су штампана слова, т. зв. антиква, несравњено лакша од писаних. Ми му то нећемо противуречити, али понављамо већ постављено питање: чему служи то стално истицање штампаних слова>

3. У шестом одељку писац нам говори о распореду градива и о обради његовој. Он распоређује градиво према говорним тешкоћама држећи се начела. од лакшега — тежему. Најпре или међу првим словима долазе самогласници, потом узима сугласнике, који могу дуже да се изговорају (г, т, 5, Била те бије ре иа «подом остапенкравке (и нники ве р, b, ђ, ф, пј, 42. Од слогова пружа најпре оне, који се састоје из самогласника и једног сугласника. Изузетак је учињен с гласовима ћ и : који, мада се могу дуже изговарати, долазе при крају, јер се ргтко употребљавају.

Овакав је распоред у основи добар. Исто тако врло је добро што писац „зарана“ упознаје децу с главним интерпункционим знацима.

Избор методе за обраду градива писац оставља учитељу, јер се ту, вели, не могу прописати никаква правила. Свака метода значи систем, „а систем је непријатељ живота“, па „убија живот и у почетници“. Зато је за њега „посве споредна ствар“ да ли ће се пружено градиво „предаши на један или други начин“. Он тиме поставља велике захтеве учитељима, који треба сами са децом да допуњују и проширују почетницу.