Učitelj

Књижевни преглед 67

Овакво се гледиште може правдати и писац га брани мишљењем да је најбоља почетница она, коју сами ученици саставе са својим учитељем, па притом цитира и она миш„љења, по којима би највећи успех био, кад би се почетница могла избацити из прве наставе. Али не треба сметнути с ума да се таква одбрана односи само на избор и распоред наставног градива и да писац овим својим букваром хоће да уведе и код нас једну новину баш у погледу на начин обрађивања наставног градива. Основа, на којој цео овај рад почива, у "тесној је вези с принципом рада у школи. Зато је скроз погрешно кад писац мисли да пружену грађу треба само аредаши, па ма на који начин. Ако се буде тако радило, онда се у пракси не може очекивати никаква разлика између овог буквара и досадањих. Не предавање ученицима него њихово «сопствено учешће, њихов рад мора према овој основи да буде главно. А таква настава претпоставља управо потпуно преокретање досадањег начина обраде наставног градива. И зато је писац по мојем мишљењу био дужан да у свом Напутку много опширније објасни како учитељ треба да ради, па да његова, како сам вели, психолошка основа буде доиста и остварена, т.ј] да деца доиста уреживљују пружену садржину, а не само да примају грађу, коју им учитељ предаје. Таква су објашњења била нарочито потребна за прелазе с једне врсте слова на другу, а њих такође у Напутку нема. Зато ми у овом оскудном излагању о методи видимо највећи недостатак спремљеног Напутка и најбољи доказ да писац ипак није начисто са својом психолошком основом.

Најзад г. Диздар говори у последњем одељку о употребљеним сликама, али ће О њима бити речи у приказу самог буквара.

II. Početnica za osnovne škole.

Према основи, која је обележена у Напутку, писац је израдио своју Почетницу на 61 страни укупно. Од тога 54 стране садрже у горњем делу обојену слику, а испод ње текст; 2 стране имају по две слике (горе и доле), 3 стране садрже таблице слова, а две су само са текстом.

На првих 30 страна деца упознају сва слова и то: у оф. а, е (1, 2., 4. и 5. стр.) посебно, остала у тексту на свакој наредној