Učitelj

Писмо г. Љуб. М. Протића 711

Пиемо Г. Љуб. М. Протића

Поштовани господине Уредниче,

У времену откад сам се почео интересовати просветним питањима, ја сам се занимао и питањем о читанкама у основним и средњим школама. Ја сам на овоме питању радио преко тридесет година. Трудио сам се да га проучим прво теоријски, па сам онда покушао да на основи наше народне књижевности израдим и читанке и то у први мах само за основне школе. На два досадашња стечаја Министарства Просвете, а на основи реферата признатих педагога теоретичара и практичара и Главног Просветног Савета као и најбољих познавалаца наше изворне књижевности, моје су читанке за ћ, Ш, и ЈУ разред основне школе примљене за државно издање. Али баш зато много сам се замерио једном лицу, које би хтело да се ја овим питањима и не занимам. Кварим му рачуне, јер оно мисли да би његове читанке биле најбоље, што ја сумњам. Још кад је био први стечај (кад су моје читанке примљене за државно издање), оно ме је нападало у разним листићима и листовима, понајчешће, у колико се сећам, у „Правди“. Преко свих напада, разуме се неоправданих и неразложних, ја сам прелазио. Вероватно да је то осмелило дотично лице да „борбу“ противу мене продужи. Оно опет пише по листовима; иде од школе до школе, торбари својим „фабрикатима“ и напада ме неразложно и неправедно. Оно иде по зборовима, па ме и ту напада. Иде у приватне куће, па ме и ту клевета. Досађује и појединим члановима Главног Просветног Савета. Једном речи, где стане, где седне ружи ме. Чак и расписе шаље противу мене, пише извештаје са зборова како је дубок утисак на све присутне учинила ње: гова грдња која је сручена мени на главу. Врхунац његовога рада у овоме правцу може се видети у свесци „Учитеља“ за мај и јуни ове године, где је, захваљујући доброти господ. уредника Мих. Станојевића, наружен и сам госп. Станојевић и сви референти читанака на стечају од 1926. године и сви чланови Главног Просветног Савета, а свакако највише ја, и можда је мислило, да изгрди и све наше учитеље, али није смело јер они треба да су потрошачи букварева, читанака, уџбеника које оно саставља, и који су, ргзуме се, „најбољи“,