Učitelj

94 Учитељ

нитог, лепог, доброг и светог има да се усаде у људске душе. Само на тај начин биће људи наоружани и осигурани од напасти свих оних искушења, којима је препуно ово наше саможиво доба.

(„Die neue Schule“.) Мих. Стојиловић,

НОВИ ПОКРЕТИ У ВАСПИТАЊУ.

Једна пробна школа чешка,

Један од најинтересантнијих школских покушаја код Чеха јесте свакако Бакулов завод, који се налази на Снихову, у једном предграђу Прага. Завод је смештен у једној двоспратној згради, која се налази у једном малом, али врло укусно уређеном парку. Друга зграда, која би послужила истој сврси, стоји недовршена. У заводу су смештена богаљаста и морално посрнула мушка и женска деца, која су покупљена са прашких улица.

Завод је интересантан како по своме постанку тако и по својој унутрашњој организацији и уређењу. И као што је то случај код свих покушаја ове врсте у целом свету, тако је то и овде; цео покушај носи дубок отисак рада и карактера свога оснивача, учитеља Бакуле.

Бакуле је јака уметничка индивидуалност, човек необично високе културе и племенита срца. Рано је доспео под утицај педагошки револуционарних идеја Русоа и Толстоја, када је одбацио све старе педагошке форме: принудну дисциплину, учење памћењем, укоченост и некретање при настави. Његова школа треба да тежи радосном раду и коришћењу радом, васпитању за живот, који треба схватити не само као дужност, него и као лепоту. Конвенционална школска дисциплина замењује се љубављу деце према учитељу и учитеља према деци. Та љубав не престаје ни изван школских зидова. Уопште односи између Бакула и његових васпитаника су искренији и срдачнији, него што су то односи између родитеља и деце. Све своје тајне деца поверавају своме учитељу. Он лично никад није затајио од њих извесно своје незнање или неки