Učitelj

116 Уни саваљђ

још једну исто толику велику погрешку, а то је, што је ова његова читанка за децу у П разреду израђена у два дијалекта нашега народнога говора, т.ј. у њу су унети састави и у источном и у јужноме дијалекту или наречју. Да се ђацима II разреда објасне различни дијалекти или наречја као особине појединих племена или делова нашега народа треба да ђаци имају јасан појам о нацији као целини, а ђаци П разреда. основне школе још немају појмова о нацији као целини, ни 0 деловима те целине, па ни о карактерним особинама појединих делова.

Јасно је да је Г. Вујанац и у овоме, из тежње за неком оригиналношћу, пренебрегао педагошко начело о поступности. у настави, јер се доследно томе основноме педагошкоме начелу појмови о нацији као целине, подели те целине на делове, и карактерним особинама појединих делова могу стварати код ђака старијих разреда, а никако код мале деце у П раз: реду основне школе, која то још не могу јасно схватити и разумети, па се зато у читанку за старије разреде смеју уносити састави писани разним наречјима или дијалектима, ради упознавања сличности и разлика у говору појединих делова нашега народа, а у читанке за децу П разреда основне школе смеју се уносити састави само на једноме дијалекту.

Само ове две велике мане довољне су да ова и овако израђена читанка, без обзира на основно педагошко начело. о поступности у настави, није погодна за ученике П разреда основне школе, али она има још и других исто толико великих мана.

Пошто сва настава у основној школи мора бити васпитна, па и настава из матерњега језика, то онда и сви одабрани састави унети у ову читанку морају имати и веспитну вредност, т.ј. да садрже по неку добру поуку за живот, ау овој читанци има знатан број састава без какве васпитне вредности или васпитне тенденције, из којих се ђаци не могу ничему ни научити ни поучити. Такви су састави: Рамунџија, стр. 12, Непажљиви Рајко, стр. 35, Зашипо су магарцу велике уши 2 стр. 39, Настадин-коџа, стр. 61, Два лажова, стр. 71, Звао зеца на мегдан, стр. 81. и др.

Да се јасно увиди да ови и овакви састави у истини немају никакву васпитну вредност, јер се деца из њих не могу