Učitelj

Књижевни преглед 47

ничему ни научити ни поучити, и да они зато нису нимало погодни за читанку, требало би их све приказати и анализирати, али биће довољно да се прикажу и само некоји од њих.

Разунџија. У овој причици преставља се како су мајка и њено четворо деце, дакле њих петоро, имали да поделе четири јабуке, па је девојчица Мејрима јабуке поделила овако: Џемал и Мустафа и једна јабука то су троје, Мејрима и Хајка и једна јабука и то су троје, и једна мајка и двије јабуке су такође троје, и ето чистога рачуна.

Ово, као што се види, није ни рачунање ни нека оштро: уумност, већ један виц без икакве васпитне вредности.

Непажљави Гојко. У овој причици преставља се како је Гојко био врло непажљиво дете, те га је мајка карала, готово на сваком кораку, опомињала га и предочавала му да може настрадати због те његове непажљивости. Требало би да се прича заврши тако да је Гојко најзад у истини на«страдао због непажљивости, па да то служи као поука да непажљива и непослушна деца свакад настрадају кад не слушеју своје старије, али ова се прича овако свршава: „Одселио сам се из тога места, па не знам како је Гојко прошао“. Овако завршена прича је без икакве васпитне вредности.

„Два лажова. Један лажов је рекао да је код суседа у селу видео главицу купуса, која је толико велика да је не би могла повући ни два вола, а други је лажов рекао да је код казанџије у граду видео казан, који је толико велики да су три казанџије морали радити три пуна дана од јутра до мрака док су га калајисали, и да морају да се наставе "троја кола да би се тај велики казан могао натоварити и превући, а кад је први лажов упитао другога зашто ће то„лико велики казан, овај му је одговорио: „да вари ту велику главицу купуса“, и тиме се причица завршава.

"Чему се деца могу научити или поучити из ове приче» Очигледно ничему, и да зато овакве приче без икакве васпитне вредности не треба ни уносити у ђачке читанке.

Али још веће зло од овога је у томе што у овој читанци има састава и са наопаком моралном тенденцијом. Такви су ови састави: У капу, Џафер-пашина наредба, Наполеон и дете, Племените гуске, и др.

У причи: У кабу преставља се како је дечко питао своју