Učitelj

Књижевни преглед 121

Погрешно је стављати запете и у оваквим реченицама: На стр. 75: „Идући даље, светац стиже у кућу једне удовице. На стр. 54: „Идући, дође нз раскршће“. На стр. 54: „Туда наиђе нека сељанка, јашући магарца.

Поред ових синтактичких неправилности у овој читанци има много и граматичких неправилности, па и тако грубих, какве се не смеју наћи у једној ђачкој читанци.

У овој читанци иалазе се овакве граматичке неправилности: продаду, (стр. 57) место продају, па кад се овакве неправилности налазе и у ђачким читанкама, онда није чудо што београдски ђаци говоре: идеду, радиду, кажеду. На стр. 66. налази се граматички облик: сшружу, место сшругу, па онда није чудо кад ђаци погрешно и говоре: џечу или. сецу, место беку или секу. На стр. 13. стоји чисшоша, место чистоћа, на стр. 38. уво, м. ухо, плешишћа игла, и друге. Али је најгрубља неправилност на стр. 30, у реченици: „Кога газда најволи 2“ Волети је глагол, а глаголи, као што се зна. немају упоређења, и по томе не могу имати ни оваквих облика, Ово је тако груба погрешка, да то више није само погрешка, већ и права срамота!

Велика мана ове читанке је још и у томе, што у њој има знатан број туђих, већином турских речи, а за које имамо лепих израза у нашем језику. Тако, на стр. 33, хасна место корист, на стр. 52. комшија, м. сусед, на стр. 56. синџир, м. ланац, на стр. 70. вилајет, м. завичај, на стр. 63. ашнија, м. кувар, на стр. 54. варош, м. град, на стр. 55. вакаш, место време и т. д.

Као што се види у овој читанци од T. M. Вујанца има таквих и толиких мана и педагошких и језичних каквих не сме бити у једној ђачкој читанци за ђаке П разреда основне школе. Због свих ових многих и великих мана у овој читанци не може се дати ни добар суд о његовој вредности. Она је израђена, као што је напред изложено и фактима утврђено, без обзира на најосновнија педагошка начела и на синтактичка и граматичка правила, зато је лоше израђена, зато не може служити ономе чему она треба да служи, и зато је без вредности, јер се помоћу овако лоше израђене. читанке не може изводити добра настава у резреду за који је намењена.