Učitelj

Културне белешке 137

Дечаци Девојчице енглески – амерички енглеске – змеричке «Сећање на боје 459 480/6 65% 4706 n „ ЗВУК 40 30 890 109

За утицај околине на избор лепих предмета сравњени су били радови 300 деце од 9—11 год. из индустријског Манчестра с радовима 250 деце из сеоских школа јужне Енглеске. При упоређивању наведених елемената (особина) лепоте није било нарочите разлике, али при упоређењу избора предмета видело се, да су манчестарска деца више бирала вештачке предмете и обичне ствари (играчке и украсе), док су сеоска деца истицала првенствено природне предмете (цвеће, животиње, залазак сунца).

О томе нам сведочи ова таблица:

манчестарска деца _ сеоска деца "Сећање на боје 550/ 550 5 „ покрете 229/ | 2609/ 5 > ЗВУК 9 96 Вештачки предмети 41976 26976 Залазак сунца 30/6 109/6

При упоређењу деце основних школа с децом средњих школа није нађена нарочита разлика у истицању и навађењу елемената (особина) лепоте, али при избору лепих предмета нашло се, да деца средњих школа више истичу праве лепе предмете, а мање обичне, више природне, а мање вештачке. Даље при поређењу двају приватних школа богатих дечака и девојчица, на које се врло много трошило, с осталим школама нашло се, да су богата деца необично дивно запажала и оцењивала лепе предмете и лепе особине ствару. У том погледу она су превазилазила за читаву годину дана старију децу. Њихова супериорност почива на већем искуству живота.

Напослетку је констатовано, да постоји велика приближност у способностима деце између 9—11 године у оцењивању лепоте код свих народности и свих врста школа. Просечно 50)/) деце тога доба изабрало је природне лепоте; 20—300/ је изабрало праве лепе ствари; цвеће и животиње су чешће истицани него друге ствари; 45—65'/» се сећало боја; 20—879/ навело је покрете, а око 7'%/) се изјаснило за лепоте, запа-