Učitelj

Културне белешке 147

цама кроз дужи низ година, ако је рецимо био писмен прадед, дед, отац и мати, увидиће се нека сличност у рукописима деце. Да ли то долази од наследности само, или и због подражавања млађих старима, то би била ствар ближег испитивања, за које ми нисмо нашли потпоре у нашој, ни у страној „литератури. Али. пада у очи да: се леп TOK прста на потомство већим делом.

Узроке ружнога рукописа треба потражити у настави писања, која се због претрпаности програма не изводи у довољној мери. Дакле, главни узрок лежи у невежбању и не„довољном обраћању пажње на лепо писање. И најлепши се рукопис исквари у средњој школи хватањем бележака на: часу, при чему се хита да се речи ухвате како их наставник изгдвара, а при преписивању опет хита да што више времена преостане за учење тога и осталога. _„- Примећено је да деца не могу читати туђе рукописе. ни жад, заврше основно школовање. Због ове ђачке неспособ ности да читају туђе рукописе, школа губи од своје вредности у очима простога света, који од-ње тражи више прак"тичности, Зато се-често чују прекори: „Једна ти је то школа, жад не умеш ни позив да прочиташ!“ Или: „Какав си ми то "одличан ђак кад не умеш да ми прочиташ тапију, пресуду, 'облигацију или писмој!“,... :Š

Из самог овога и практичне вредности за живот сваког појединца, појављује се потреба за једном добро удешеном „рукописном читанком. У ово доба било би још прерано рећи да ће настати доба, када ће се рукописно писање заменити писањем на писаћој машини, али се употреба писаће машине "толико шири и умножава, да ће можда и то време доћи!...

Рукописна читанка треба да садржи чланке рукописно израђене почев са најлепшим рукописом, па извести прелаз па све нечиткије рукописе док се најпосле не дође на чланке "са најгорим рукописом. Чланци треба да су из пера наших најбољих писаца и књижевника. |

Овим би се постигло двоје: деца би се вежбала) у читању разних рукописа и дао би се повод испитивање односа шазмеђу рукописа'и духовних -подобности онога који пише. Можда би се сасвим уклонила или потпуно утврдила за данас.

58