Učitelj

• Пеихологија учитељева 269:

би у њима пробудила полет стваралачког доживљавања највиших вредности.!)

Многи учитељи нису у стању да угуше у себи рђаве особине зато што у учитељској школи нису упућивани на самопосматрање и самосавлађивање. Жив интерес за властиту душевну структуру је један од основа динамике наставничке: и васпитне делатности. Али шаблонизирања наставног поступка, под утицајем веровања да је школски рад врло лак2) допринела су стварању устаљених облика у школском животу уопште и формирању типа учитеља филистра, везаног искључиво за свакодневни живот, неспособног за развијање. На супрот научном типу, тај тип није могао. развити своју интелигенцију, већ се предао ниским емоцијама и нагонима. Његове радње су изражаји маскираних инстиката. Зато што не посматрају свој психички живот, не опажају да њихови поступци не проистичу из етичких мотива. Нема код њих социјалног осећања, или је слабо развијено. Често избијају афекти, који се испољавају у непријатељским држањима према околини. Због тих узбуђења, међу којима се истиче љутина, страдају много деца. Познато је да се учитељи који лако падају у јарост служе батинама у школи, наводећи бедне разлоге за то. Адлер је у једном свом делу, које се појавило ту скороз), указао на алкохол као један од фактора који необично олакшавају изливе љутине. Код многих људи су довољне сасвим незнатне количине. (Стр. 218.) Било би од. вредности за подизање учитељског сталежа када би се психолошки проучио онај тип учитеља који је отрован алкохолизмом. | Школа му је дала диплому, не бринући се о његовим моралним. способностима. Адлер с правом истиче да није никако случај. што алкохол узимају баш они људи који не стоје у сагласности са животом: у алкохолу они налазе неку врсту утехе и заборава, али увек траже и изговор за оно што би волели постићи, али нису могли постићи. (Стр. 218.) Школа је највише крива што многи учитељи спадају у те људе, јер је од њих тражила само

7) Видети наш чланак Какви су наши ученици и ученице2 у Гласнику Професорског Друштва, св. за септембар 1927., стр. 423. и 424. 2) В. Вежбаоница у служби развијања индивидуалности, /7росветнте Гласник, св: 8, ове године, 3) Аидети А. Адјег, Меизсћепкени тв, 1927.