Učitelj

Психологија учитељева 271

Домаћи радови извесних кандидата који полажу практичан испит пуни су смешног самохвалисања.

Где млади учитељи могу наћи потстреке за интелектуално и етичко стремљење» Везе са школом коју су учили махом кидају. Не налазе јаче духове који би их покренули на стваралачки рад. Интерес за систематско психолошко проучавање деце није се развио код њих у школи Питање о психологији учитеља не може се решити ако се не претресе и питање о спреми школских надзорника. Какву спрему могу имати они школски надзорници који дају неколико година одличну оцену учитељима који на практичном испиту покажу очајно незнање матерњег језика и најосновнијих ствари из методике и школуског рада» Не узимати у обзир пре свега моралност и стручну спрему при одабирању школских надзорника, руководити се другим побудама значи радити против националне културе. Има учитеља који су понели више идеалистичког полета из учитељске школе и тежили да свој живот испуне највишим радостима. Предали су се читању и студији, али се нису развили, јер им пред очима нису били стварни примери правих васпитача; етички и интелектуално нижа средина одузела је крила њиховом духу. Отуда су неки врло несрећни, вазда осећају да имају способности, да не смеју да стоје на једном месту, али немају моћи да се даље усавршавају. Други се, после многих душевних борења, мире са свакодневним животом, и постају обични учитељи који држе само часове и свршавају административне послове. Нису се могли уздићи изнад своје средине: нису стекли унутрашњу слободу, није им показан пут којим се може поуздано доћи до ње.

Они учитељи који су са енергијом продужили своје усавршавање било у самоћи, било на вишим школама, припадају махом теориском типу. Јак научни интерес и развијена свест о одговорности за националну будућност су главна обележја тог' типа коме припадају наши најбољи учигељи. Важан фактор њиховог развића је њихово пријатељство са професорима средњих, у првом реду учитељских ш .ола. Ства рањем пријатељстава између једних и других наставника на основу заједничких духовних интереса, знатно се мења психологија учитеља; дубока љубав према васпитачком позиву зближује и подиже и једне и друге: и тако се показује да