Učitelj

Нови наставни програм за основне школе 273 ·

лике у нашој новој уједињеној држави и новим приликама у нашим основним школама. Настава у читању и писању не изводи се само на српско-хрватско-словеначком језику, већ и на језицима свих националних мањина и, према овоме, кад је наставни програм директива за извођење основне наставе у државним школама, и кад се језична настава у њима не изводи само на државноме језику, већ и на језицима свих националних мањина; онда та директива, која је изложена у наставноме програму, треба да се односи, не само на извођење језичне наставе на државноме језику, већ и на језицима националних мањина у држави. С обзиром на све ово држим да би за овај први одељак у новоме наставноме програму за основне школе био погоднији наслов: „Насшава из матерњега · пи државнога језика“, или само: „Језична настава“.

Ни први поднаслов овога одељка: „Почешна. стварна и језична настава“, по моме нахођењу, такође није погодан. Израз „Стварна. настава“ је израз без одређенога значаја, или појам без јасно одређене садржине. Исто тако и израз: „Језична настава“ у овом случају је погрешно или незгодно употребљен. Овај појам има, по моме нахођењу, један шири значај; он, по моме нахођењу, означава сву наставу из области језика, а у овоме случају дат му је ужи значај, тј. значај који означава само наставу из. области граматике.

Према свему овоме држим да би овај први део новога наставнога програма, који се одности на извођење језичне наставе у првом разреду основне школе, требао да има три одељка са засебним поднасловима.

1. Вежбања у посматрању, мишљењу и говору. Под овај поднаслов унети све изложене директиве изложене под тачком Ги 2 у пројектованоме програму.

2. Припрема за почетну наставу у чишању и писању. Овај одељак треба да садржи директиве или методичка упуства за рад с децом овога разреда пре но што се почне изводити почетна настава у читању и писању т.ј. пре но што се пређе на употребу буквара, помоћу којега се изводи почетна наставе у читању и писању.

У овај одељак унети прву половину прописа из тачке 3. у нацрту пројекта, које, по моме нахођењу, треба проширити и детаљисати, те да садржи потпуна и јасна упуства

Учитељ 3